Sunday, May 24, 2009

LUAHAN JIWA HAMBA





"ATIQAH,andai kau silap,
kau tak harus lari dr masalah,
tapi mencari punca dan membaikinya semula."
(monolog atiqah kepada dirinya)


aku bukan nabi, bukan para RASUL
yang sungguh terpuji akhlaknya.
aku jua punya khliaf dan hina ku sendiri.
hanya ku MOHON ampunan dr ALLAH...
bila mana perbuatan yg ku anggap betul..rupanya SALAH di mata ALLAH.
inilah aku..
aku yang faqir ilmu WARAS.

oh ALLAH, tuhanku..
dengarilah luahan jiwa rasa hamba.
hambamu ini..
perlukan petunjuk bimbinganMu.
hambamu ini, sedar kesilapannya,,
maka, AMPUNILAH DOSANYA,

ya Allah,
SAYANGILAH AKU.
kerana tanpa kasihMu,
siapalah aku...
tanpa belasmu...
aku takkan boleh hidup aman..
tanpa TENANG dr Mu..
jiwaku kian gundah, terutama pabila ku amati tiap lakuku..

ya RABBI...
engkau yang maha MENGAMPUNI.
AKU SEDAR DOSAKU MENGGUNUNG TINGGI. ANDAI diletakkan di ats gunung,
pasti REBAHlah sang gunung....!!

aku MAHU SUCI.
HATIKU MAHU SUCI.
maka sucikanlah ia..
kerana HANYA HATI YANG SUCI, BERSIH, PUTEH, MENYERLAH...
bakal menjadi tempat turunnya HIDAYAHMU.

ALLAH yg maha penyayang...
kau kiralah air mata ini.
air mata yang ku ikhlas alirkan..
kerana ku takut akn azabmu.
kerana ku takut akn marahnya KAU kepadaku.
air mata kerana aku sedar..inilah dosaku.

ya 'Aziz,
ya Ghaffar..
aku memujamu dgn keagungan namaMu.
ampuni aku...alirakan ketenangan hati buatku, pancarkan kekuatan padaku..
moga aku boleh TERUS melangkah laju.
bantu aku,
OH tuhan.

"taubatku di kala subuh yang hening*

(AL MAARIJ: 19-31)"Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah.
Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah;
Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut;
Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang -
Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya;
Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum -
Bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta);

Dan mereka yang percayakan hari pembalasan (dengan mengerjakan amal-amal yang soleh sebagai buktinya);

Dan mereka yang cemas takut daripada ditimpa azab Tuhannya, -

Kerana sesungguhnya azab Tuhan mereka, tidak patut (bagi seseorangpun) merasa aman terhadapnya;

Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -

Kecuali kepada isterinya atau kepada hambanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela;

No comments: