Wednesday, September 30, 2009

jazakillah khair sayang...


 kek ABRAR< love K. Tqa 21>




tqa dah genap berumur 21 tahun :)




kek coklat, kiwi jelly dan dadih vanilla.




 Jazakillah "zinnirah abrar" for the lovely kiss.






kamilah para "ABRAR"
( ps: Aina comei tidak ada dlm gambar :( hanya kami berlima)




*************

 Alhamdulillah wa ni'mal wakiil.

Jazakillah ABRAR for the most fantastic day.
though i had a serious fever that moment,
continued for the whole week,
but all of u rejoiced me a lot.

i really appreciate your care, kindness and understanding.

what i could say, 
 i love u all.

hope we will become truly "ABRAR" as mentioned in AL INSAAN : verse 5

ameen.



5. Sesungguhnya ABRAR "orang-orang Yang berbakti (dengan taat dan kebajikan)", akan meminum dari piala: sejenis minuman Yang bercampur Dengan "Kafur", -
  
6. Iaitu sebuah matair (di Syurga), Yang diminum oleh hamba-hamba Allah (yang taat); mereka boleh mengalirkannya (di tempat-tempat tinggal mereka) Dengan aliran Yang semudah-mudahnya dan menurut kemahuannya.
 
7. (Mereka dikurniakan kesenangan itu kerana) mereka menyempurnakan nazarnya (apatah lagi yang diwajibkan Tuhan kepadaNya), serta mereka takutkan hari (akhirat) yang azab seksaNya merebak di sana sini.
 
8. mereka juga memberi makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan,
  
9. (sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): "Sesungguhnya Kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; Kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih,
 
10. "Kami sebenarnya takutkan Tuhan kami, takut Dia kenakan pada kami azab pada hari yang muka orang-orang yang bersalah: masam berkerut-kerut".
  
11. Dengan sebab (Mereka menjaga diri dari kesalahan), maka Allah selamatkan mereka dari kesengsaraan hari yang demikian keadaannya, serta memberikan kepada mereka keindahan Yang berseri-seri (di muka), dan perasaan ria gembira (di hati).

*************


 INSYAALLAH..

ummi sayang ABRAR fillah.

credited to: anak-anak ummi

kak long (aina)

angah (alia)

alang (baz)

achik (aida)

uchu (fiza)

Tuesday, September 29, 2009

Refleksi




Hidup adalah kegelapan 
jika tanpa hasrat dan keinginan.
Dan semua hasrat dan keinginan adalah buta 
jika tidak disertai pengetahuan.
Dan pengetahuan adalah hampa 
jika tidak diikuti pelajaran.
Dan setiap pelajaran akan sia-sia 
jika tidak disertai istiqamah dan kesunggguhan

Kebijaksanaan tidak lagi merupakan kebijaksanaan apabila ia menjadi terlalu angkuh untuk menangis, terlalu serius untuk ketawa dan terlalu egois untuk melihat yang lain kecuali dengan diri sendiri dan suka menunjuk-nunjuk.


Monday, September 28, 2009

Berbaik Sangkalah




Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya..
~Ibnu Qayyum~

Aku mohon kepada Allah setangkai bunga segar..
DIA beri kaktus berduri..
Aku minta seekor kupu2..
DIA beri ulat berbulu..

Aku sedih..
Aku kecewa..

Namun selang beberapa waktu..
Kaktus itu berbunga indah sekali dpandang mata..
Ulat pula menjadi kupu2 yg cantik..

Itulah jln TUHAN..
Indah pada masanya..
Allah tidak memberi apa yg kita harapkan,
tetapi DIA memberi apa yg kita perlukan..

Kadangkala kita sedih,kcewa,terluka & berair mata..
Tapi jauh di atas segalanya telah ditentukannya..
DIA mengatur apa yg terbaik dalam kehidupan kita.."

BERBAIK SANGKALAH DENGAN QADA' QADAR ALLAH.


Sunday, September 27, 2009

A traveller



"I am a traveler seeking the truth,
a human searching for the meaning of humanity,
and a citizen seeking dignity, freedom, stability and welfare under the shade of Islam.

I am a free man 
who is aware of the purpose of his existence 
and who proclaims: 
“Truly, my prayer and my sacrifice, my living and my dying are all for Allah, 
the Lord of the worlds; no partner has He. 

This,am I commanded 
and 
I am of those who submit to His Will.” 

This is who I am. Who are you?"

(Hassan al-Banna) 



Saturday, September 26, 2009

Try trying!



  "If you REALLY want something,  you NEED to swim a little deeper.... 
then, you CAN see the pearl inside there.

You can't JUST give up easily...
You have to overcome the obstacles and face your fears...
coz in the end, it's all worth while!
SUCCESS will come sooner or later.


Life is full of ups and downs,
 if you believe in yourself, 
you will always walk through this path calmly.
 
Never underestimate yourself because ....
YOU CAN DO the BEST .
be the BEST among the REST.

Satu Impian Lebih Baik Dari Seribu Mimpi,
Satu Kesedaran Lebih Baik Dari Seribu Impian,
Satu Tindakan Lebih Baik Dari Seribu Kesedaran,
Satu Matlamat Lebih Baik Dari Seribu Tindakan,
Satu Keihklasan Lebih Baik Dari Seribu Matlamat.
Mulakanlah Walaupun Sedikit,
Melencong Seinci Rugi Seribu Batu

KEAZAMAN UNTUK BERJAYA
biarlah di atas kegagalan  hari semalam
binalah bangunan hidupmu buat hari esok
letakkan batu-bata tujuan yang teguh, dan
sediakan puing-puing raksasa dari kejatuhanmu yang silam,
ukirkan menara-menara yang hebat, bagi
membenam lembah-lembah air mata kehampaan.

Usahalah dengan sabar, walaupun usaha anda itu perlahan.
Namun dari hari ke sehari, binaan itu akan tumbuh cemerlang.
Percayalah kepada Allah, dan dengan penuh keyakinan,
Bahawa anda akan berjaya dari apa yang anda usahakan

Friday, September 25, 2009

Jom belajar dari Nabi Ayyub


Nabi Ayyub ‘alaihissalam adalah salah seorang Nabi yang terkenal dengan kesabarannya, maka mari kita ikuti kisah beliau. Semoga kisah ini bakal menambah kesabaran kita dalam menghadapi kesakitan dari penyakit-penyakit dunia. Amiin.
Para ahli tafsir, ahlli sejarah, dan ilmuwan lainnya mengatakan: Ayyub ‘alaihissalam adalah seorang yang mempunyai pelbagai kekayaan, baik binatang ternak maupun tanah pertanian yang membentang di daerah Hauran.”Ibnu ‘Asakir (di kitab tarikh Dimasq) menceritakan: Semuanya itu adalah miliknya. Disamping itu dia mempunyai anak dan anggota keluarga yang sangat banyak.
Namun, tidak lama selepas itu, semua kekayaan itu hilang, kemudian fizikalnya  diuji dengan berbagai macam penyakit, sehingga tidak ada satu pun anggota tubuhnya yang sihat selain hati dan lidahnya yang selalu berzikir kepada Allah Ta’ala. Dengan penderitaan itu dia tetap sabar dan tabah serta selalu berzikir kepada Allah Ta’ala siang dan malam hari, pagi dan petang hari.
Penyakit yang dideritanya itu berlangsung cukup lama hingga dia diasingkan dan diusir dari kampungnya serta diputuskan dari berinteraksi dengan ramai orang.

Tidak ada seorang pun yang kasihan padanya kecuali isterinya saja, di mana isterinya selalu memberikan perhatian yang secukupnya, penuh kasih sayang, dan dia tidak melupakan serta tetap menghargai kebaikan dan kasih sayang Ayyub ‘alaihissalam di masa lalu. Istrinya tidak henti-hentinya mengurus segala yang diperlukannya, termasuk membantunya membuang “hajat” dan memenuhi semua keperluannya sehingga keadaan istrinya semakin lemah dan hartanya semakin berkurang, sehingga dia terpaksa bekerja dengan orang lain untuk menyara suaminya serta mengubati suaminya (mudah-mudahan Allah meredhai kebaikan isteri Nabi Ayyub dan memberikan kemuliaan kepadanya).

Dengan pelbagai dugaan dan cubaan, Nabi Ayyub tetap sabar dan tabah dengan peristiwa yang menimpanya dan dengan hilangnya kekayaan dan anak dari sisinya serta penderitaan yang datang bertubi-tubi, dia masih merasakan kenikmatan dan kemuliaan. Maka Innaa lillaahi wa Innaa ilaihi raaji’un (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami akan kembali)

Dan dalam hadits shahih riwayat Timidzi, Ibnu Majah, Ahmad dll ditegaskan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

أشد الناس بلاء الأنبياء ثم الأمثل فالأمثل يبتلى الرجل على حسب دينه فإن كان في دينه صلبا اشتد بلاؤه و إن كان في دينه رقة ابتلي على قدر دينه فما يبرح البلاء بالعبد حتى يتركه يمشي على الأرض و ما عليه خطيئة
“Orang yang mendapat cubaan paling berat adalah para Nabi, lalu orang-orang yang semisalnya dan orang yang semisalnya,seseorang diuji sesuai kadar agamanya, apabila agamanya kuat maka bertambah besar pula ujiannya, dan apabila agamanya lemah maka dia diuji sesuai kadar agamanya. Dan senantiasa seseorang mendapat ujian sampai dia berjalan di atas bumi dan tidak menanggung dosa.”(shahih riwayat Ahmad,Ibnu Majah dll) 

Ujian dan cobaan itu makin membuatkan Nabi Ayyub ‘alaihissalam  bertambah-tambah kesabaran, pujian, dan rasa syukur pada ALLAH.
Para ahli tafsir dan sejarah pula berbeza pendapat mengenai masa ujian yang dijalaninya.Dan yang benar adalah sebagaimana disebutkan di dalam sunnah yang shahih.
Dari Anas bin Malik Radhiyallahu ‘anhu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda,  
“Sesungguhnya Nabi Allah Ayub’alaihissalam diuji dengan musibah tersebut selama lapan belas tahun, dimana keluarga dekat serta keluarga yang jauh telah menolaknya dan mengusirnya kecuali dua orang laki-laki dari saudara-saudaranya, dimana keduanya telah memberinya makan dan mengunjunginya. Kemudian pada suatu hari salah seorang dari kedua saudaranya itu berkata kepada saudaranya yang satu, ‘Demi Allahtahukah kamui, bahwa Ayub telah melakukan suatu dosa yang belum pernah dilakukan siapa pun di dunia ini.’ Sahabatnya itu bertanya, ‘Dosa apakah itu?.’ Saudaranya tadi berkata, ‘Selama lapan belas tahun Allah tidak merahmatinya, sehingga menimpalah apa yang yang menimpanya.’ Ketika keduanya mengunjungi Ayub ‘alaihissalam maka salah seorang dari kedua saudaranya itu tidak dapat menahan kesabarannya, sehingga dia menyampaikan perbicaraan tersebut kepadanya. Ayub ‘alaihissalam menjawab, ‘Aku tidak mengetahui apa yang kamu berdua bicarakan, kecuali Allah Ta’ala mengetahui; bahwa aku pernah berjalan melewati dua orang laki-laki yang berselisih,lalu keduanya menyebut-nyebut nama Allah.Lalu aku kembali ke rumahku dan menutup diri dari keduanya, karena merasa benci nama Allah disebut, kecuali dalam masalah yang haq.’”
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,  
“Ketika Ayub ‘alaihissalam pergi menunaikan hajatnya maka istrinya memegang tangannya hingga selesai. Suatu hari istrinya datang terlambat dan Ayub ‘alaihissalam menerima wahyu, ‘Hantamkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk mandi dan minum.’ (Shad: 42) Ketika istrinya datang dan bermaksud menemuinya, maka ia melayangkan pandangannya dalam keadaan tertegun, dan Ayub AS menyambutnya dalam rupa dimana Allah telah menyembuhkan penyakit yang dideritanya, dan rupanya sangat tampan seperti semula. Ketika istrinya melihatnya, seraya bertanya, ‘Semoga Allah memberkatimu, apakah engkau melihat Nabi Allah yang sedang diuji? Demi Allah, bahwa aku melihatnya mirip denganmu saat ia sehat.’ Ayub ’alaihissalam menjawab, ‘Sesungguhnya aku ini adalah dia.’ Ketika itu di hadapannya terdapat dua buah gundukan yaitu gundukan gandum dan jewawut. Kemudian Allah mengirim dua buah awan, dimana ketika salah satunya menaungi gundukan gandum, maka tercurah padanya emas hingga penuh, sedangkan pada gundukan jewawut tercurah mata uang hingga penuh.” (HR. Abu Ya’la, 3617, yang dishahihkan al-Hakim (2/581-582) dan Ibnu Hibban (2091) serta al-Albani dalam kitab Shahîh-nya no. 17).
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi, beliau bersabda:“Setelah menyembuhkan Ayyub ‘alaihissalam, Allah menurunkan hujan berupa belalang emas kepadanya. Lalu Ayyub mengambil sebahagian darinya dengan tangannya dan memasukannya ke dalam bajunya.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :”Ketika Ayyub sedang mandi dalam keadaan telanjang, tiba-tiba sekumpulan belalang emas bersujud, kemudian Ayyub meraupnya dan memasukkan ke bajunya, lalu Rabbnya berseru kepadanya :’Hai Ayyub, bukankah Aku telah menjadikan kamu kaya seperti yang kamu saksikan?’Ia menjawab:’Benar, ya Rabbku, tetapi tiada pernah aku merasa cukup dari berkah-Mu.’”
Dan fiman Allah Ta'ala:

ارْكُضْ بِرِجْلِكَ {42}
“Hantamkanlah kakimu”(QS.Shaad:42)
Artinya, hentakkanlah kakimu ke tanah. Maka Ayyub ‘alaihissalam pun mentaati perintah-Nya, Sehingga Allah Ta’ala membuatkan sumber air yang jernih, lalu menyuruhnya mandi dan minum dari air tersebut. Setelah mandi dan meminum air itu, maka lenyaplah semua penyakit yang dideritanya selama ini, baik yang lahir maupun yang bathin. Dan setelah itu Allah Ta’ala menggantinya dengan kesehatan lahir dan bathin, ketampanan yang sempurna dan harta kekayaan yang melimpah, Bahkan Allah Ta’ala juga menurunkan hujan belalang emas kepadanya, serta mengembalikan keluarganya, sebagaimana yang difirmankan-Nya:

وَءَاتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم {84}
“Dan Kami Anugerahkan ia dengan mengumpulkan kembali keluarganya dan Kami tambahkan kepada mereka sebanyak mereka pula” (QS.Al-Anbiyaa’:84)
Ada yang berpendapat:”Allah Ta’ala menghidupkan mereka secara keseluruhan.”Dan ada lagi yang menyatakan:”Allah Ta’ala memberikan ganti kepadanya ketika di dunia dan menyatukan mereka kembali bersamanya kelak di akhirat.”
Dan firman-Nya :

رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا {84}
“Sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah. (QSAl-Anbiyaa’:84)
Maksudnya, Kami hilangkan kesusahan yang dideritanya dan Kami lenyapkan penderitaanya sebagai rahmat dari Kami sekaligus kasih sayang dan kebaikan Kami kepadanya.

وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ {84}
“Dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang beribadah kepada Allah. (QS.AlAnbiyaa’:84)
Iaitu, sebagai peringatan bagi orang yang mengalami ujian, baik fizikal, harta kekayaan, mahupun anak keturunannya. Maka hendaklah dia menjadikan Nabi Ayyub ‘alaihissalam sebagai suri tauladan, di mana beliau pernah diuji oleh Allah dengan cubaan yang lebih berat, lalu dia bersabar sehingga Allah menyembuhkannya kembali.
Dan setelah itu, Nabi Ayyub ‘alaihssalam sempat menjalani hidup selama tujuh puluh tahun di negeri Romawi dengan memeluk agama yang hanif, adapun orang-orang yang setelahnya mereka berubah kepada Agama Ibrahim ‘alaihissalam.
Wallahualam.

Ambilllah sedikit waktu



Hadis diriwayatkan oleh al-lmam al-Bukhari.
Daripada lbnu 'Umar r.a. رضي الله عنهما beliau berkata:
Rasulullah SAW telah memegang bahuku seraya bersabda: Hiduplah engkau di dunia seolah-olah engkau seorang perantau atau musafir lalu.

lbnu 'Umar r.a. pernah berkata:
Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang. Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

Ambillah waktu untuk berfikir,
itu adalah sumber kekuatan.

Ambillah waktu untuk berehat,
itu adalah hak pada badan.

Ambillah waktu untuk bermain,
itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.

Ambillah waktu untuk berdoa,
itu adalah sumber ketenangan.

Ambillah waktu untuk belajar,
itu adalah sumber kebijaksanaan.

Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai,
itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.

Ambillah waktu untuk bersahabat,
itu adalah jalan menuju kebahagiaan.



Ambillah waktu untuk tertawa,
itu adalah musik yang menggetarkan hati.



Ambillah waktu untuk memberi,
itu adalah membuat hidup terasa bererti.

Ambillah waktu untuk bekerja,
itu adalah nilai keberhasilan.

Ambillah waktu untuk beramal,
itu adalah kunci menuju syurga.



 

MySpace
status terkini : Masih demam.

MySpace
 Doakan moga cepat sembuh. kembali ceria, sihat dan kuat.

Sunday, September 20, 2009

Oh.. Hari Lahirku tiba jua!




Langit Auckland cerah hari ini. Mentari yang bersinar ceria menjadikan suasana hari Ahad,  20hb Sepetember begitu indah …indah hari ini, maka tentu lebih gembira lah hati seluruh MUSLIM di AUCKLAND. Beberapa ketika lagi, tiba detik takbir raya. Masuk saja magrb, maka bermulalah kiraan 1 SYAWAL, bersamaan 21 SEPTEMBER 2009. SubhanaALLAH. Tentu sahabat-sahabatku dsini, tidak sabar menunggu detik itu. Apatah lagi, inilah kali pertama kami berhari raya di rantauan.
Pelajar Malaysia, terutama di HUIA  RESIDENCE ini, tidak lama lagi pasti akan sibuk dengan “open house” malam ini. Sudah beberapa hari, kami berhempas pulas meyiapkan juadah. Ada 8 jenis masakan semuanya.  Kiranya, ade sate 1000 cucuk, nasi dagang, lontong, nasi tomato, onde-onde, ayam ros, daging mamak dan pelbagai lagi juadah yang aku ak tersebut.
Sudah berhari-hari pelajar disini, bergalas bawang, daging, ayam , berbau halia, serai, berwarna kuning pula tangan masing-masing, dek pekatnye kunyit yang ditabur di atas 15kg ayam itu.
Hurm, kiranya, semua sahabat-sahabatku kelihatan gembira menunggu detik itu. Detik iftar jamaie dan open house buat seluruh warga di AUCKLAND. Tentu meriah sekali malam ini.
Namun, aku kira,disebalik keceriaan dan kesibukan semua penduduk di “residence” ini, hanya aku seorang sahaja barangkali yang sedikit pilu dan sunyi.
Aku berdebar-debar menanti saat TAKBIR malam nanti.
Banyak yang aku fikirkan.
21 September, hari bersejarah buat diriku saban tahun. Hari ulangtahun kelahiranku!
Dan 21 september tahun ini… merupakan hari yang tak mungkin aku lupakan di sepanjang JALAN HIDUPKU…kerana  tarikh ini, ialah tanggal 1 SYAWAL di NEW ZEALAND.
SubhanaALLAH. Terima kasih ALLAH kerana ENGKAU mengabulkan DOAku. Sekian lama aku menunggu tarikh ini. Sesungguhnya aku merasakan ini hadiah terbaik dari ENGKAU buat diriku ,hamba kerdil yang meminta.
Tapi sesungguhnya ya ALLAH, aku takut…kerana dengan pertambahan umurku ini….aku tak termampu mengira dek banyaknya kekurangan dan kelemahanku, dek beratnya dosa-dosaku…dek kurangnya amalan baikku…astagfirullah. Aku takut.,,andai dosa-dosaku selama 20 tahun yang lalu, masih berhutang…masih kekal di kitab amalku…ighfirly ya ALLAH..
Sungguh debaran ini makin kuat.
Makin kuat bergoncang, hingga aku merasakan aku hampir DEMAM sekarang. Mungkin esok, sah lah demam ini. ditambah lagi, jadual kelas esok begitu padat, bermula seawal 8 pagi dan berakhir pada 7 malam. Hanya ada selanga masa 1 jam sahaja.  huhu. ditambah pula dengan lusa, ade 2 assignment yang harus dihantar dan 1 test pula :( astagfirullah.......

walau apa jua, aku harus bergembira di hari ulangtahun kelahiranku. tiada guna aku bermuram sekian lama. cerialah dan berfikir positiflah...usah dibebani dirimu dengan benda yang berat, atiqah sayang...huu.


Disini, aku ingin rakamkan mesej yang pertama ku terima dari seorang insan yang amat ku sayangi;
slmt hari raya & slmt hari lahir
moga ulangtahun lahir humaira ini
humaira kembali ke fitrah asal spt bayi
bersih dr dosa dan suci
syawal kali ini pastinya sgt bmakna,  gembira utk humaira
ok, assalamualaikum wbt
terima kasih kerana menceriakan diri ini. Motivasi berkesan seorang sahabat permata hati. seorang insan yang amat ku cintai. moga cinta ini kekal menuju syurga.

OH DIRI ATIQAH, kuatlah.


Friday, September 18, 2009

SALAM AIDILFITRI

-HUIA RESIDENCE, AUCKLAND NEW ZEALAND-


ku berjalan di dalam hujan
mencari api yang terpadam
namun sudah sekian lama
hanyalah kelabu..

ku berpijak nyata di sini
tak tergapai bintang di langit
kusiramkan air mata
sebagai hiasan pilu hati ini..
ku lihat di satu sudut sana,
warna warni kuntuman bunga,
merah, unggu, kuning, putih..
menghiasi dada bumi..

moga-moga 
indah nian bumi ini
menyegarkan semangat
    memulih jiwa
agar 
TEGAR MELANGKAH
MENCARI  EPISOD DIARI
SEBUAH KASIH ILAHI

"SALAM AIDILFITRI dari perantau di BUMI KIWI"
MAAF ZAHIR BATIN 

“...dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur” (Surah al-Baqarah: 185).



kad raya khas buat sahabat di sana..
  
 duit raya :)
Teruskan membina "hamasah" di sisa-sisa RAMADHAN ini,  
SERTA 
                             pulang bersama "thumuhat" baru di EIDFITRI. InsyaALLAH
                                                            
 
                     

Wednesday, September 16, 2009

mood raya sudah datang! (rindu mereka)

 
Keluarga Ayah (di rumah Wan 'Ad)
 
 
Keluarga Mak (di rumah Wan Cin)
*******************
BAITUL 'ATIQ
No 11, Lorong 5 Taman Melati Indah
 
                                                     Dari kiri: eiti, atie, eisya, epan


 dan jejaka pemalu : si Asyraf 
*****************

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir Batin
dari:
BAITUL 'ATIQ
***************

MySpace


MySpace
                                                             nak balik baitul 'atiq....



MySpace
                                                                        tapi......
                                                        tak boleh...tunggu summer nanti..



MySpace
                                                                    sekarang,
                                                   siapkan assignment dan jawab test dahulu....


MySpace

                               "berusaha selesaikan tugasan agar ceria di hari raya"


Orang-orang yang beriman tidak Allah biarkan begitu sahaja. Mereka sentiasa dekat di sisi Allah dan beroleh perlindunganNya; “Allah pelindung (yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman)”. (Al-Baqarah: 257)

Tuesday, September 15, 2009

Musim Bunga kah di hatimu?



 
Ini gambar kampung tqa di Beseri, Perlis...sekarang pasti suasananya indah....menenangkan..
Padi  sedang keemasan barangkali...jatuh menunduk ke tanah...dan angin bertiup sepoi-sepoi bahasa...gemersik halus bunyi daun-daun padi saat itu....subhanaALLAH...
                                  Rumah nenek di hujung  sana! di balik bukit-bukit itu....

 ***************************

  
New Zealand 2009....
Gunung-gunung masih diselimuti salji. Sejuk...Beku.

Tiada hijau gunung, nyaman udara, Hingar unggas.


***********



Auckland- September  2009

tiada daun padi keemasan si sini......hanya pemandangan biasa di musim bunga...







tiada musim bunga di hati ..sungguh di luar sana.....sang tulip, sakura, magnolia, ros, lili serta teman-temanya sedang mekar bewarna warni


mengimbau memori terakhir kite......rindu!
kakak rindu!

Selamat Hari Raya Aidilfitri.
Maaf Zahir Batin buat keluarga, sanak saudara dan teman-teman di tanah Malaysia.
moga berbahagia di Hari Raya.

“Pursue your dreams with no fear ″
mood: still struggling with my study
MySpace 

Renungan



Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud:

“Tidak akan melangkah seseorang hamba itu pada Hari Kiamat hingga ditanyakan mengenai apa yang dihabiskan dalam umurnya, apa yang dilakukan menurut ilmunya, ke arah mana hartanya diusaha dan dibelanjakan serta apa yang dibuat oleh tubuh badannya terhadap segala ujian dan tanggungjawab.” 

(Hadis riwayat at-Tirmizi).~

Monday, September 14, 2009

Meniti Ujian

Sesungguhnya jika Allah S.W.T mencintai hambaNya maka Dia akn tenggelamkn hambanya itu dalam dugaan dan ujian..Barangsiapa yg tidak pernah mengalami musibah maka ia jauh drpd kasih sayang dan rahmatnya..
mana tahu yg diam itu krn zikir kpd Allah,
mana tahu yg senyum itu krn sedeqah,
mana tahu yg sedih itu krn mengenangkan dosa
dan mana tahu yg ceria itu krn bersih hati dan mindanya.

Pahit manis dlm memikul tanggungjawab dan amanah Allah ini terkadang memberi jalan untuk mendapat kemanisan yg tiada terhingga..walaupun yg dtg..air mata sering bertandang..."

Berkenalanlah dengan Allah pd waktu senang, nescaya Allah akan kenal engkau pd waktu susah.

Sunday, September 13, 2009

Hijrah

"Aku hairan melihat orang bersedih kerana kurangnya harta..
tetapi tidak bersedih di atas berkurangnya umurnya..."

dia berkata lagi....

" Barangsiapa yang menghabiskan masa mudanya dengan suatu keadaan,
 maka ia akan berada dalam keadaan yang sama di masa tua kelak.."






  • Bulatkan niat tekadmu 
    Dalam hijrah itu... 
    Hijrahmu menuju Allah
    Kembara hati menuju Ilahi 
    Kembara menempuh jalan yang diredhai
    Andai diri lemah
    Di perjalanan hijrah itu
    Mohonlah pada Tuhanmu
    Hijrah ini memang susah
    Hijrah ini memang payah
    Hijrah ini menuju Allah 
    namun di hujungnya hasanah....
    ingat, ALLAH selalu ada..
    ~selmat tiba dari satu destinasi~
     flight NZ480
    Auckland international airport




  • Friday, September 11, 2009

    TANAH tetap TANAH

     
    tengok awan tu.....
    di atas langit yang SAMA,
    awan pun berbeza-beza..
    ada merapat,ada juga yang berjauhan...
    ada bersendirian, ada berkumpulan... 
    apatah lagi jika mahu bandingkan dengan manusia,
    lagi banyak perbezaan...
    "rambut sama HITAM, hati lain-lain" 
    mencari titik persamaan
    adalah SUKAR,
    tapi itu tidak MUSTAHIL...
    kerana kita semua SAMA
    berunsur TANAH...
    'Tanah tetap Tanah'
      
    Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah seluruhnya. Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati.(Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim)

    Tidak ada sesuatu yang lebih berat di atas neraca timbangan seorang hamba di hari kiamat selain dari akhlak yang baik.

    (Hadis Abu Daud dan Tirmizi).

    Wednesday, September 9, 2009

    sentuhan




    “Seorang mukmin yang bergaul dengan orang ramai serta bersabar dengan kesakitan akibat pergaulan dengan mereka itu, adalah lebih baik dari seorang mukmin yang tidak bergaul dengan orang ramai serta tidak bersabar atas kesakitan akibat pergaulan itu”


    .........


    susah nya menyentuh hati manusia!


    kerana HATI itu bukan seperti pensil, atau buku...
    bila nak, boleh di capai dengan mudah...

    tapi hati manusia.....
    susah di capai..susah digapai...

    kadangkala, makin dekat, makin ia menjauh..
    salah sentuhan kah?

    astagfirullah.

    usaha lah lagi..


    *sigh