Sunday, May 31, 2009

Harum nya..Khalid Al-Miski



Khalid Al-Miski adalah seorang pemuda yang tampan, rajin beribadah, wara', ikhlas, rajin bekerja, dan amanah. Dia seorang pedagang hartawan yang rajin mengelilingi kampung dengan membawa barang dagangannya di atas kepala.

Pada suatu hari, seorang wanita cantik telah tertarik pada Khalid Al-Miski yang tampan. Wanita ini memanggil Khalid dengan tujuan untuk membeli barang dagangannya. Tetapi, dia sebenarnya, telah merancang tipu-dayanya, lalu dia meminta Khalid masuk ke dalam rumahnya dengan alasan dia akan membeli dagangannya.

Namun, apabila khalid masuk, dia segera mengunci pintu-pintu rumahnya, kemudian dia berkata, "Kamu akan celaka, jika tidak mahu melayani saya! Sebab saya akan memalukanmu di depan khalayak umum sehingga mereka menuduhmu ingin memperkosaku."

Khalid berusaha mengalihkan pembicaraan, tetapi ianya gagal, tanpa membuahkan hasil. Lalu Khalid memperingatkannya dengan janji dan ancaman Allah. Akan tetapi, syaitan telah menguasai wanita cantik tersebut dan membutakan mata hatinya.

Ketika Khalid yakin bahwasa dia tidak mampu menye­lamatkan diri dari ancaman wanita tersebut, maka dia berpura-pura bersetuju dengan permintaan wanita itu, lalu meminta izin untuk membersihkan diri di bilik mandi. Wanita itu sangat gembira, lantas membenarkan khalid ke sana

Khalid masuk ke bilik mandi dan berfikir bagaimanakah cara agar dapat menghindarkan diri dari godaan ini.
Kemudian, Allah memberikannya petunjuk, sekalipun nanti tubuhnya akan kotor. Khalid tidak kisah walau apa sekalipun, Tiada masalah untuknya, asalkan dia dapat menghindarkan diri dari maksiat yang pasti mendatangkan murka Allah.

Kemudian, Khalid melumuri wajah dan tubuhnya dengan tahi, supaya dengan itu, badannya berbau busuk, kelihatan jelek, dan menjijikkan.

Khalid keluar dari bilik mandi,lantas wanita tersebut melihat keadaan Khalid yang kotor dan menjijikkan, lalu dia mengherdik dan me­nyuruhnya keluar serta mengusir Khalid dari rumahnya.

Khalid bergegas2 keluar, dan lari meninggalkan rumah wanita itu untuk menyelamatkan diri dan agamanya.

Allah Ta'ala lalu menggantikan bau busuk dan menjijikkan itu dengan bau yang harum bagaikan minyak miski. BAU HARUM HADIAH DARI ALLAH buat PEMUDA BERTAQWA SEPERTI BELIAU.
apabila Khalid lalu, orang-orang dari jauh sudah dapat menghidu kedatangannya, sebelum mereka melihat Khalid
mereka tahu, itu adalah "bau harum" kepunyaan Malik. Sejak saat itu orang-orang memanggilnya dengan Khalid Al-­Miski.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.........................

Inilah seorang Mukmin yang sebenarnya,
iaitu seseorang yang meyakini bahwa Allah sentiasa mengawasi gerak-gerinya di setiap saat...
Dia merasa takut kepada Allah, sekalipun di hadapannya terhias seorang wanita yang cantik menawan..
namun dia tetap TEGAS, BERPRINSIP.
Dia tidak LEMAH pada seorang wanita...!
wanita yang hina, lagi terkutuk.
wanita yang hanya MEMBAWANYA pada AZAB dan MURKA ALLAH.

Dia..Khalid..
seorang mukmin yang tidak takut kepada manusia atau undang-undang kerana dia yakin bahawa semuanya tidak dapat melihat dan mengawasinya sepanjang waktu.
Hanya Dzat Yang Maha Mendengar dan Maha Melihatlah yang senantiasa memantau gerakannya.
Khalid takut dengan bahaya yang ditim­bulkan oleh maksiat, maka dia segera mencari alasan dengan melumuri kotoran pada tubuhnya.biar BURUK dimata MANUSIA, tapi SUCI bersih di mata ALLAH..
KHALID menunjukkan kebersihan batinnya dan ketulusan imannya. Sebagai balasan, Allah mengganti­kan bau busuk itu dengan bau harum semerbak di dunia dan sesungguhnya, bagi KHLAID,
adalah pahala yang besar dan melimpah2 di akhirat kelak.

saat ini,
ramai manusia cuba melumuri wajah dan tubuh mereka dengan wangian harum semerbak..ada rose, ada vanilla..ada lavender..
Akan tetapi, bau busuk perbuatan maksiat mereka tetap menjadikan mereka tercemar, membusuk dan menjijikkan,sekalipun mereka berusaha menutupi aib mereka..

ALLAH melihat KEMUNGKARAN mereka.
kerana sesungguhnya...
yang buruk, tetap buruk..sekalipun manusia cuba menutupinya dgn hal2 yang baik..

tanya lah pada HATI..USAH BERBOHONG pada HATI.
yang baik...segerakanlah..
namun yang keji..tinggalkanlah..

moga gelaran mukmin soleh..menjadi GELARAN dari ALLAH untuk kita..
gelaran para ahli syurga..
insyaALLAH.

wallahualam.

No comments: