Thursday, May 21, 2009

aku dan kesabaran




"org yang paling baik antara kamu ialah orang yang bergaul dgn manusia dan bersabar dgn karenah2 mereka" (al-hadis)

aku, amat suka dgn hadis ini, dan aku, mahu menjadi orang yang bai seperti yang RASULALLAH pesan tu. kalo disoroti sejarah, mmg benarlah bahawa RASULALLAH, SAHABAT2 BAGINDA ADALAH MANUSIA2 HEBAT YANG BANYAK BERINTERAKSI DGN MANUSIA, MEREKA BERSABAR DGN UJIAN2 BERAT DR MANUSIA. atas kesabaran mereka, ALLAH memberi ganjaran KEMENANGAN ISLAM, hingga kerana titik awal mereka menegakkan ISLAM, islam pernah BERJAYA menjejak ke 2/3 dunia.

aku,
sedih mengenangkan diri sendiri.

aku,tidak layak pun menjadi hebat.

aku, masih TIDAK PUNYA KESABARAN YANG CUKUP,
tatkala aku melihat teman ku..
tenggelam dlm JAHILIYYAH yang hitam pekat.
masih berlegar2 dgn jahiliyyah yang terkutuk itu.

aku menangis kerana AKU TAK MAMPU BERBUAT APA2.
aku sayangkan dia, kerana pada dirinya..
aku nampak ada kilauan EMAS.
dirinya amat berpotensi untuk ISLAM, buat membantu menaikkan kegemilanan dan maruah ISLAM.

namun,
apakan dayaku...
aku tidak tahu,
bagaimana mahu menyembuhkannya.

hatiku,
sakit sgt2.
bagai dihiris pilu.
berdarah, terguris.

namun,
aku istigfar semula.
aku yang sebenarnya MASIH DLM jahiliyyah.
jahiliyyah perasaan yakni MUDAH BERPUTUS ASA.
BERPUTUS ASA DAN KECEWA ITU BUKAN SIFAT SEORG MUKMIN.
ITU SIFAT JAHILIYYAH.
oh, masih ada JAHILIYYAH dlm hatiku.

aku bersimpati pada diriku,
dan bersimpati jua pada dia.

aku merasai semua ini,
bukanlah apa..
tapi hanya KERANA impianku..satu impian,
yakni,,,AKU MAHU mengubah MANUSIA.
MANUSIA YANG BAKAL KU GUBAH, YANG NANTI..BAKAL MENGUBAH DUNIA!
MANUSIA yang ku didik nnt, bakal menggegarkan dunia..
bakal mendidik isteri dan suami mereka,
bakal mendidik anak2 mereka..sehinggalah ISLAM akn tertegak semula di BUMI ALLAH ini.

itu impianku!
itu citaku!

dan aku,
aku mnasihati aku...
agar selalu bermimpi untuk itu.

oh duhai hati atiqah,
jangan muda lelah, sayang!
kuatlah..bersabarlah..

kerana sesungguhnya...
ALLAH MEMBERI PAHALA ATAS KESABARANMU.

dia,
temanmu..
dia, adikmu.
dia, keluargamu...
pasti akan bertambah baik...dan semakin baik...
akan hebat..dan bertambah hebat..
mugkin dia...atau mereka...
AKAN LEBIH BAIK DAN HEBAT berbanding dirimu, nnt!

dgn syarat:
engkau tak mudah merungut.
engkau bersabar..
dan terus menyayangi dan berbuat baik pada mereka...

JGN MUDAH MERAJUK,
DARI MEMBANTU MEREKA.

ALLAH BERSAMAMU..

SESUNGGUHNYA, ADA PAHALA DAN REHDA ALLAH untukMu..
andai engkau bergaul dgn mereka..
dgn CARA YANG BAIK.

No comments: