Saturday, May 16, 2009

kita mengejar pelangi, syg..!




sayang, kite sedang mengejar pelangi!!!!!!!

terdengar esakan air mata, dan sayup2 ketawa 5 org gadis yg khusyuk melirikkan mata HATI kedlm sebuah filem, "LASKAR PELANGI".

selesai menonton, seorg dr gadis2 itu, dtg menghampiri si kakak yg lebih tua. dia seakan berbisik:

"akak, free x sekarang? i wanna tell something. can we have some privacy rite now?

si kakak lantas mengajaknya ke bilik. dan si adik mula menangis.

"akk, sy sedih..saya rasa kuat bile bersama sisters, tp sy sgt lemah bila kembali ke rumah saya. saya tertekan sgt2. xtau bagaimana harus lari dr semua ini! akk, saya tau saya kena tinggalkan jahiliyyah tu, saya tau. tp, saya xtau caranya. adakah betul tindakan saya, bila saya tidak lagi semesra dulu dgn kawan2 lelaki sy? sy tahu benda nie salah bila kami selalu bersama2, bergelak ketawa dan bergurau senda seolah2 tiada HIJAB. saya tau, saya lagha. saya kurang menjaga batas. lalu,saya nekad dan mengambil keputusan untuk menjauhi mereka."

"akk, kawan2 lelaki saya ckp, sejak sy join usrah, saya dah xlayan diorg lagi. diorg kata, saya dah alim. dan xnak kawan lagi dgn diorg. apa yg perlu saya buat, kak? saya xnak diorg fikir negatif ttg saya, dan juga ttg ISLAM. sbb saya tau, diorg xfaham. DIORG X DAPAT tarbiyyah MCM YG SAYA DPT skrg."


adik itu terus terusan menangis, meluahkan segala beban di benaknya. perlahan2, air mata si kakak jatuh jua, mengiringi deraian air mata adik kesayangannya.
mereka sama2 menangis. si kakak FAHAM benar PERASAAN si adik. BEGITU SUSAH UNTUK DIA MENINGGALKAN JAHILIIYYAH. kakak JUGA BEGITU DAHULU.

"syg, ini semua tarbiyyah dr ALLAH. sbb ALLAH nak kite utamakan pandangan ALLAH dr pandangan manusia. ALLAH nak kite jaga ALLAH, ALLAH nak kite jgn langgar pagar2 ALLAH, ALLAH nak kite utamakan ALLAH. ALLAH nak perhatian kite, ALLAH nak kite syg die lebih dr yg lain,,INI SEMUA TANDA ALLAH SYG ADIK. YAKINLAH."
\

sang kakak menggenggam erat tgn adikknya.


"akk tau, awk risau, awak sedih sbb diorg xfaham awak. xfaham yg awak sedang dalm proses tarbiyyah. BERUBAH DR SEORG YG JAHIL KEPADA SEORG YG FAHAM ISLAM.
syg, sabarlah..ingatlah dik, ALLAH YANG MEMEGANG HATI2 MANUSIA.BUKAN KITE yg memegang hati kawan2 kite atau org2 yg kite cintai. TAPI KUASA ALLAH SEMUA INI. ALLAH YG CAMPAKKAN PERASAAN SYG, BENCI KE DALM HATI MANUSIA, BUKAN KITE sendiri. jadi, berdoalah moga2 kawan2 awak tu, tak berterusan marah dan kecewa dgn awak. mohonlah petunjuk dr ALLAH, moga2 apa yg awak sedang buat ni, ALLAH redha. dan mohon juga kebaikan buat kawan2 awk, moga2 diorg insaf dan kembali pada ALLAH.INSYAALLAH.
letaklah pengharapan yg tinggi pada ALLAH, nescaya ALLAH tunjukkan jalan, ALLAH akn mudahkan. Yakinlah, adikku!


adik tersenyum, lantas memeluk sang kakak.

"terima kasih akak, sbb byk tolong sy. hanya ALLAH mampu balas jasa akk, sbb akk bantu saya keluar dr jahiliyyah ni"

si kakak kembali tersenyum dan memeluk adikknya makin erat.

kemudian,
mereka berdua keluar dr bilik. masih ada 3 org adik di luar sana. mereka sedang khusyuk membaca sesuatu. tebal buku2 itu.

"subhanaALLAH, sejukknya mata memandang permata hatiku.."
"waa..tgk buat apa tu?"

"kitorg tgh bace kisah2 nabi. byk yg kitorg tak tau kak."

erm, akk..kitorg brbincang tadi.kami rasa malu berpakaian ketat begini, dgn baju pendek ini.

"akak, saya dah lama teringin nak pakai tudung labuh mcm akk",seorg adik itu mencelah.

"tp kak, kat sini xde jual tudung labuh. kitorg kna tunggu balik malaysia. sedihnye kak. saya malu dgn pakaian begini." seorg lagi adik mencelah.

"SUBHANAALLAH, senyum si kakak makin luas! terima kasih ALLAH. TERIMA KASIH KERANA MEMBERI HIDAYAH PADA ADIK-ADIK YG KU SAYANGI."

"akk, saya dah suruh mak saya pos baju labuh. tp, mak saya marah.die xsuka saya pakai baju labuh. katanya, mcm baju tidur. macammana ni kak? apa yg harus saya buat?"

"owh, pujuk die elok2 ye dik, dan fahamkan die ttg aurat yg begitu bermakna. ttg aurat yg harus ditutup rapi, KERANA INI ARAHAN ALLAH.kite ini beharga, syg. tak boleh tunjuk2, dedah2 sesuka hati. hanya untuk YG LAYAK sahaja, apabila sampai waktunya."

adik2 itu mengangguk2. kemudian mereka sambung berbicara ttg urusan yg lain.

ketika adik itu sudah tidur.
si kakak memerhatikan adik2 nya satu persatu.
sulaman benang rasa cinta berselirat di setiap penjuru hati.
memenuhi ruang hati, indahnya KASIH itu.

si kakak bermonolog sendirian:

"mereka adalah amanah yg ALLAH berikan untuk aku,
amanah yg harus ku pertanggungjawabkan.

aku tahu,
mereka susah sekarang.
susah dan sakit untuk meningglkan jahiliyyah2 mereka.
mereka harus berperang dgn nafsu sendiri.
harus membelakangkan kehendak diri.
banyak yg harus mereka korbankan.

aku faham. mereka pedih. keliru.
tunduk menangis. tersadung.
terduduk.

aku tahu, amat susah untuk mereka berubah.
meninggalkan semua yg telah sebati dgn diri mereka.
aku tahu semua itu, kerana AKU PERNAH MENGALAMI METAMORFOSIS INI.

aku sedar, dan aku bersyukur,
kerana ALLAH sygkan mereka, lantas memberikan kefahaman dlm AD DEEN buat mereka.
ALLAH sgt baik..sungguh2 baik, kerana ALLAH membri kekuatan pada mereka untuk berubah, mengikis karat2 jahiliyyah serta memberi mereka ISTIQAMAH dlm menuntut ilmu akhirat.

aku sendiri,
kagum dgn mereka.
kecekalan mereka,
walau mereka masih baru dlm tarbiyyah ini.

aku kagum dgn mereka,
kerana semangat mereka.
dan kepatuhan mereka.

ketika ku risau andai mereka berkecil hati dgn teguranku,
mereka lantas berkata, "kak tqa kan ckp, daie jiwanya besar.."
owh, aku malu.
kerana aku sendiri terkadang mudah lemah,
merajuk di jalan tarbiyyah.

terima kasih ALLAH,
kerana memperkenlkan aku dgn adik2ku.
mereka byk membantuku,
terkadang mereka mengingatkan aku secara tidak langsung,
bahawa aku harus kuat, berani dan berlapang dada dgn mehnah dunia.

buat adik2ku,
terima kasih kerana menerima kakakmu,
terima kasih kerana menyambut cintaku.

adikku, tabah dan cekallah,
maka kite akan terus bersama di syurga.
insyaALLAH..

si kakak kemudiannya menghampiri laptopnya,
lalu memasang sebuah lagu indah,"LASKAR PELANGI".
die tenggelam dlm mimpinya.. mimpi mengejar pelangi!


mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
telah hilang
tanpa lelah sampai engkau
meraihnya

laskar pelangi
takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
raih bintang di jiwa

menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersukurlah pada yang kuasa
cinta kita di dunia

selamanya…

cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau ini kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita

laskar pelangi
takkan terikat waktu
jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi

menarilah dan terus tertawa
walau dunia takseindah surga
bersukurlah pada yang kuasa
cinta kita di dunia

selamanya…

No comments: