Sunday, August 2, 2009

AKHLAK MULIA SIRI 2


Ukhti F saID:
Terkadang, hanya sedikit yang kita nampak...tetapi, banyak sangkaan yang kita bina...

***

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang"

(49:12)


…………………

Assalamualaikum semua. Apa khabar iman? Apa khabar hati? Apa khabar akhlak?
Untuk hari ini, tqa nak share satu akhlak mulia yang amat susah untuk dididik kita. Apa itu? Akhlak itu ialah…MENJAUHI PRASANGKA.
…………………
Prasangka ni, banyak merosakkan hati-hati individu. Menghitamkan hati mereka. Mungkin juga, bakal mengeruhkan hubungan antara HAMBA dan TUHANNYA, serta memasamkan juga hubungan sesama individu. Kerana apa? Kerana manusia-manusia yang dihatinya penuh prasangka itu…mungkin saja sedang dirasuki syaitan. Nauzubillah min zalik.

Sebab itu, ALLAH sangat2 marah kepada orang-orang yang suka bersangka-sangka dengan sangkaan yang buruk. Kan? Dan sebab itu juga, KHUNU ZHON/ bersangka baik RasulALLAH saw sebut sebagai SERENDAH-RENDAH tahapan UKHUWWAH. Kerana apa? Kerana..memang sangat susah kan, nak menyuburkan sangkaan baik.
…………………
Teringat DETIK INDAH di bumi Sydney;

“murni, murni kena doakan tqa kuat ye. Sebab tqa rasa, tqa dah dapat identify apa kekurangan tqa yang perlu tqa baiki masa sekarang. Iaitu masalah HATI. Yang hasilnya, menghasilkan akhlak yang buruk. Murni, doakan pada tqa. Sbb tqa dah berazam untuk membaiki diri…semakin baik dan bertambah baik..dari hari ke hari.. tqa nak jadi orang yang baik…bepekerti mulia seperti RasulALLAH Saw”


“insyaALLAH, murni yakin tqa kuat, tqa hebat kan sayang? Tqa mampu baiki kekurangan2 tqa. Ingat sayang, manusia itu tak sempurna. Selalu salah, kerana kita cucu ADAM .TAPI, RasulALLAH SAW kata, YANG PALING BAIK bg orang2 yang berdosa ialah ORANG-ORANG YANG MEMINTA AMPUN DAN KEMBALI KEPADA KEBENARAN. Baikilah kekuranganmu, moga tqa menjadi orang yang lebih hebat. Hebat untuk islam, kerana tqa sedang membina MANUSIA. InsyaALLAH.”
“ya, MEMBINA manusia lillahi taala”

…………..
Itu azamku. Dan ya, sungguh…sekembali nya aku dari bumi Sydney itu..ALLAh benar2 menguji apa yang aku katakan pada dia, sahabt sejatiku. Sekembali dari sana, aku memegang taklif. SubhanaALLAH.

Saat mendapat tanggungjawab itu, aku menangis seorang diri. Astagfirullah. Betapa ALLAH itu sangat dekat dengan diriku. Dia mendengar kata-kata hatiku, dan membantu aku merubah diri dengan member taklif berat itu buat diriku.

Ya ALLAH, terima kasih untuk hadiah ini.SESUNGGUHNYA, SUNGGUH…KAU MENGETAHUI YANG TERBAIK BUAT DIRIKU. Dan moga AKU menjadi HAMBA-HAMBAMU yang selalu redha dan RENDAH HATI.
…………….

Jadi, akhlak pertama yang tqa rasa…perlu ditepis jauh-jauh dalam diri tqa adalah bersangka2. Sangka2 ini, selalunya hanya ada di hati sendiri. Bukan ditonjolkan mahupun diungkap dengan kata2. Tapi, selalu saja ada lintasan2 jahat dari SYAITAN durjana di dalam HATI. Astagfirullah.

So, bila ada je lintasan begitu..maka kna cepat-cepat istigfar. Kemudian, meletakkan sangkaan baik pada sahabat. Jangan cepat marah, cepat melatah. Cepat kecewa. Itu tak baik. Nanti ALLAH marah. Nanti keruhkan keadaan yang sudah jernih.
Kemudian, after istigfar dan meletakkan sangkaan baik itu…THEN, KENA CEPAT-CEPAT CARI SAHABAT, dan minta maaf pada dia. Kna jadi jujur, sbb takut nanti..di akhirat kelak….anggota2 badan sume jadi saksi yang KITE BERSALAH PADA SAHABAT, ish, takutnye!!! NAUZUBILLAHI MIN ZALIK.
……………
Jika kite salah, maka sahabat akan maafkan. Namun, jika kite xsalah…bukankah itu yang sebaiknya? Kan RasulALLAH sangat suka pada orang-orang yang suka menghulurkan kemaafan sekalipun di pihak benar. Bukankah begitu? Sebab tu, kan rendah hati selalu, seperti ciri IBADURRAHMAN…berjalan di muka bumi dengan “HAUNAN”( rendah hati). Tidak ego, tidak sombong. InsyaALLAH. Berusaha!!
…………….
Dan baru-baru ini, tqa ada terima teguran dari seorang ukhti. Katanya, apa yang tqa tulis itu, seperti tak patut ditulis begitu kerana seolah-olah bercakap pada dirinya. Astagfirullah.. salah faham besarnya. Kenapa orang perlu bersangka begitu pada penulisan tqa? Sedang tqa menulis adalah kepada diri tqa, motivasi DIRI tqa sendiri yang saat itu.

DAN SUNGGUH, TQA MENULIS ITU (post X)…BUKAN ATAS DASAR SUKA-SUKA dan pendapat sendiri TAPI, TQA MENULIS ITU, SELEPAS TQA MELAKUKAN PEMBACAAN DALAM SEBUAH BUKU,
“ Unsur-unsur tetap dan berubah dalam madrasah AL BANNA”.

dalam buku itu, AL BANNA menghurai panjang lebar tentang makna "u", makna "t", makna "d", makna "s" ..AL BANNA juga banyak mengemukan persoalan-persoalan dan masalah-masalah yang bakal terjadi di sebalik "term" tadi.

Kiranya, sahabat yang menegur itu, harus juga membaca penulisan itu, maka barulah dia akan faham isi penulisan tqa. InsyaALLAH. Wallahu’alam.

sungguh duhai sahabat,
Tqa mahu kutip butir2 pemikiran AL BANNA, tqa mahu sematkan di hati tqa dan mahu beramal dengan idea AL BANNA. Sebab itu, tqa menulis di blog, agar tqa dapat selalu membacanya. Jika dulu, tqa ada DIARI, SEJAK KECIL MENULIS DIARI. Tapi, sebelum datang ke NZ, tqa dah berazam untuk xmembawa diari lagi. Hati tqa tertekan sbb tak menulis, jadi tqa istikharah, lalu tqa membuat keputusan untuk menulis blog.
Wallahu’alam.
……………

Apa jua, tqa mohon maaf jika ada yang merasakan tqa menulis untuk menghukum sesiapa. Tqa minta maaf tersangat-sangat, andai ada hati yang panas, mahupun terluka..
ASTAGFIRULLAH.. jangan begitu, sayangku..sahabatku. kalian akan faham hati ini, jika kalian berada di situasi tqa, tatkala kalian membaca pena AL BANNA. Kalian akan faham. Mengapa tqa menulis, kalian akan faham. Wallahu’alam.

betapa besar impian AL BANNA..
sebesar itu jugalah impian tqa..

………………

Seorang ukhti (ukhti A) berbisik pada tqa:

“adik, kalau kite nak tau bagaimana tahap akhlak kite, ialah dengan mengukur wajah dan riak kita SAMA tatkala kita di puji mahupun di kritik. Bila dipuji kan, kite gembira, tapi mengapa tatkala amal kita dikritik, kita mahu bersedih?. Itu masih lagi bukan akhlak mulia. Seharusnya, dikritik mahupun di puji, kite selalu GEMBIRA.”


‘Ye, betul tu kak. Susah kan nak didik jiwa menerima teguran, jika kita fikir kita di pihak benar. Kan kan? Tak mengapalah…ALLAH melihat hati tqa. ALLAH lebih tahu tqa, kan kak?”

“ye dik, ingat dik. Tiada siapa betul, tiada siapa yang salah. Itu semua urusan ALLAH, yang penting, adik jaga hati adik. Biar bersih sentiasa,sbb adik kan nak jadi orang yang berakhlak mulia.kan?


“ye…jazakillah khairan katseera”

“waiyyaki”

Tqa memeluk kakak itu erat.tak mahu melepaskan dia…walau seketika. Kata-katanya itu menusuk jantung, memanah urat2…pedas, sakit. Namun, itu hakikat kebenarannya.
………..

Jadi, BERBAIK SANGKALAH dengan semua. Berfikir positif kepada semua. Hidup ini singkat jika hanya dibazirkan dengan masalah2 HATI. Rugi, masa terus berlalu…dan kita? Masih di takuk lama. Janganlah begitu, duhai ATIQAH sayang.
………..

Hidup dengan ceria.
Mohon lah kemaafan, walau di mana pun situasimu.
Berbaik sangkalah pada semua…
Berlapang dada….
Melangkah dengan tenang,
Genggam erat amanahmu…
Pegang kukuh azam, prinsip dirimu..usah goyah..
Kerana ALLAH bersamaMu.
Kerana ALLAH dekat dengan dirimu.

…………
Ya ALLAH, ampuni silap tqa. Salah kata tqa..salah tulisan tqa. Tqa hanya hamba kerdil yang baru bertatih di arena ini. Bantu tqa untuk membaiki diri. Bantu tqa untuk fokus.

Fokus: Membina manusia kerana mahu Membina ISLAM. Rumah Islam sudah terbakar, siapa yang mahu mebinanya, jika tiada RIJAL2? Tiada masa berlengah! Fokus. Fokus.

………

Duhai teman, maafkan diriku buat kesekian kalinya…

sungguh diri ini..sangat sayang pada mu. Andai kau mengetahui nya…Andai kau FAHAM. Andai kau FAHAM maksudku…

walau apa jua, aku terus mendoakan dirimu kuat, dan kita…sama2 melangkah ke syurga ALLAH. InsyaALLAH.

Terima kasih atas segala nasihat dan teguran yang kau hulurkan buat diriku. Kerana teguran itu, sungguh aku makin dekat padamu..makin mengenali dirimu..makin sayang padamu. Tiada rasa benci,. InsyaALLAH.

Kita ini, hidup kita ini, singkat kan? KITA buang yang keruh ,kita ambil yang jernih.
Ayoh.
Sayang kamu kerana ALLAH.

No comments: