Sunday, July 5, 2009

resah JIWA, iman binasa.


istighfar.

manangis, tangisan kian sinonim hari demi hari.

hari-hari kian mendesahkan nafas kalbu..
makin menyesakkan rongga2 dada.

masalah datang bertalu2..
menyinggah satu persatu..

mungkin itu...itulah tarbiyyah ALLAH buat diriku.
mejadikan aku seorang yang lebih kuat, tenang.
lebih matang.


itulah tarbiyyah supaya diriku lebih kuat menghadapi HIDUP.

rebah aku.
tersungkur.

rupanya...
AMAT SUSAH BERNAFAS DALAM JIWA HAMBA DAN BERNAFAS DALAM JIWA SEORANG DAIE TULEN.


......................................


sepanjang menyelami maksud tersirat di balik persoalan2 ini...beberapa pengajaran dapat yang ku titip..
cuba ku cambahkn di kotak memori,biar berbekas di sulaman rasa HATI.

1) menyerahkan segala urusan hidup ini HANYA pada ALLAH.ALLAH lebih tahu apa yg ada di HATI. ALLAH lebih knal diri ini. apa yang penting, buatlah apa yang AKU rasa, terbaik untuk tarbiyyah dan dakwah di bumi ini. ALLAH lebih tahu aku. kekadang, aku terlalu ikut kata2 org, cemuhan org sampai akhirnya,..aku takut untuk mengambil sebarang keputusan. kadang2, aku terlalu takut untuk membuat kesalahan, sedangkan KESALAHAN itulah yg bakal mendewasakan aku di JALAN TARBIYYAH DAN DAKWAH ini.

JIKA AKU INGIN UNTUK TAK PUNYA MASALAH,
MAKA AKU BUKANLAH MANUSIA WARAS...
KERANA MANUSIA WARAS...PASTI MENGHADAPI KESUKARAN,pemilihan, MEMBUAT KEPUTUSAN DAN SEBAGAINYA,..
dan JIKA AKU INGIN SEMPURNA, MAKA XMUNGKIN JUGA UNTUK ITU...KERANA YG SEMPURNA HANYALAH SEORANG RASUL.
JUSTERU, TAK PERLU TAKUT UNTUK MENGAMBIL SEBARANG KEPUTUSAN..DAN JANGAN TAKUT UNTUK MELAKUKAN KESILAPAN... JIKA HAL ITU SALAH, REDHA DAN BERSANGKALAH BAHAWA ITU ADALAH TARBIYYAH TERBAIK ALLAH BUAT DIRIKU YANG HINA.

KERANA ALLAH MENGAJAR APA YANG AKU TAK TAHU.
Kan?

jadi berani, ye ATIQAH?
jgn takut pada sesiapa.
jgn takut pada manusia yg hanya membuatmu jadi bodoh dan lemah.
jangan, sesekali jangan.
kerana ATIQAH kuat!
ALLAH BERSAMA MU..UNTUK MENG "KOREKSI" DIRIMU.

2) berbincang. perlu untuk aku berbincang sesuatu dengan org yang lebih dewasa, dan tidak hanya terikat pada seorang manusia untuk ku amati pendapatnya. aku diberikan AKAL dan HATI oleh ALLAH, maka janganlah diriku terlALU JUMUD. aku kna belajar untuk berfikir sendiri, menimbangkan sesuatu selepas mendENGAR nasihat dari pelbagai manusia.

ada dikalangan manusia, yang mungkin hanya bakal menjatuhkan aku.
maka, berhati2 lah sesuatu, duhai HATI ATIQAH.

kemudian, berlapang dadalah selalu dgn manusia...jgn mengharap bahawa semua sahabat memahami dirimu..dan jgn berfikir bahawa semua sahabat sempurna..mereka juga manusia...ada kekurangan tersendiri.oleh itu, sentiasa beringat bahawa tsiqah itu, ada limitnya...bukan tsiqah...hingga memperkudakan diri sendiri. tsiqah tak bererti mengikut membuta tuli. bukan BUTA MATA. BUKAN BUTA HATI. TP, berfikir. refleks. itu yang ISLAM ajar. KAN?

3)mengakui kesilapan diri dan berlapang dada dengan kelemahan diri. jangan sesekali merasa diri terlalu HINA dgn sesuatu kekurangan. TAUBAT ITU ADA, DAN ALLAH ITU ADA. BERBALIKLAH PADA ALLAH DLM SEGALA HAL. ALLAH LEBIH KENAL DIRI INI, UTAMAKAN PANDANGAN ALLAH LEBIH DARI PANDANGAN MANUSIA. ye?

4) JGN TAKUT MENDAPAT TSIQAH MANUSIA. TAPI, BERSYUKURLAH. aku terlalu risau dgn tsiqahnya manusia pada diriku, kerana aku merasakan bahawa segala yang aku katakan, aku buat dan sebagainya, akan diperhatikan dan diikut oleh org lain. aku takut untuk itu, kerana aku TAKUT AKU GAGAL UNTUK ACHIEVE THOSE EXPECTATION DAN RESPECT. aku takut, sbb...aku merasakan aku masih CACAT DARI PELBAGAI SUDUT. namun, ALLAH PENYAYANG, ALLAH selalu menutup aib dan kekuranganku, hingga di mata sekian manusia, aku manusia BAIK. aku terlalu takut, dgn kekurangan dan kelemahan aku, hinggakan aku takut untuk berhadapan dengan kesalahan dan masalah. aku jadi fobia berhadapan dengan semua ini. aku fobia. TERUKNYA DIRI INI. terlalu teruk hingga tsiqah itu sebenarnya TELAH MEMAKAN DAN menjejaskan tarbiyyah dan dakwah INI.

namun akhirnya aku sedar,
sesungguhnya tsiqah itu bagus, kerana dengan itu,,,memudahkan aku untuk membawa orang mengenali bahwa ALLAH itu sgt BAIK dan ISLAM itu sgt BEST.
sesungguhnya tsiqah itu bagus...kerana dengan itu,,,aku akn lebih berhati2..
sesungguhnya tsiqah itu bagus,,,kerana ianya membuatkan aku harus lebih banyak berfikir panjang dr bercakap...
sesungguhnya tsiqah itu bagus, kerana aku HARUS menjadi AKU.

SEORANG DAIE ITU..HAKIKATNYA,,,DIRINYA SELALU DIPERHATIKAN, KATA-KATANYA DICONTOHI, MENJADI MOTiVASI BUAT SEKIAN INDIVIDU...AMALNYA, PERBUATANNYA DI IKUTI HARI DEMI HARI.ITULAH JIWA SEORANG DAIE.OLEH ITU, DAIE MESTILAH SEORANG YANG BIJAK DAN BERHATI2 DALAM TIAP DETIK HIDUPNYA.

INGAT ITU, YE?

bergembiralah..kerana ALLAH suka akan DAIE YG SENTIASA MERASAKAN MURAQABAH ALLAH.. JUGA MERASAKAN MURAQABAH MANUSIA DIMANA2. CCTV ALLAH dan CCTV MANUSIA yg canggih.huhuhu.


..........................................................


akhir kata,
diri ini momohon jutaan ampun dan maaf, andai ada khilaf yang pernah dilakukan. andai diri ini pernah mengecewakan sesiapa. ampun dan maaf dipinta.

terima kasih atas semua nasihat, teguran, dan sokongan yang tak pernah putus2 agar diri ini makin baik, membaik dan terus baik hingga akhir masa.

wallahualam.

No comments: