Tuesday, July 28, 2009

PESAN IBU



tadi, sayup2 aku mendengar suara ibu di hujung talian..

"assalamualaikum...mak"

"waalaikumsalam..."

"mak sehat? mak tgh buat ape tu?"

"alhamdulillah, mak sehat je. mak tgh tgk TV ni, eisya ajak."

"hahaha, relax je mak hari ni..bes ke cerita tu?"

"bes sgt..ayah pun ade..tgk sekali kat sebelah mak ni..."

alhamdulillah, mesra sekali mereka..
mesra sekali ayah, ibu dan adik2 ku.
alhamdulillah...

keceriaan dan kebersamaan itu tertempias ke sini.


...........
aku menyambung perbualan..

"mak, ade berita bes untuk mak"

"ape?"

"cek rase hepi sgt2 sekrg, alhamdulillah..kalo mak nak tahu............... cek dah 'ok' dah."

"alhamdulillah, itulah, mak dah nasihat dulu...jgn terlalu fikirkan sesuatu yang di luar kawalan cek. kan semua tu, urusan ALLAH. sampai masa, ALLAH pasti permudahkan. kna sabar byk2. biasa la tu. cume cek kna selalu jaga hubungan denga ALLAH. ingat ALLAh byk2. istigfar byk2. ALLAH pasti tolong cek. kna yakin selalu yang ALLAH bersama cek?"

"insyaALLAH. cik dah hepi dah ni. sbb cek rasa, cek dah dekat dengan ALLAH balik..."

"mak doakan cek ye...kuat2 selalu, tenang2 selalu. ceria2 selalu"

"comel2 selalu kan?? hahaha"

"ape mak nie...perli cek ke?hahaha"

kami ketawa bersama.indah ceria.

............

kira2 1 jam aku berborak dgn ibu tadi. alhamdulillah. puas rasanye. madu itu ku teguk puas.

sungguh,aku rindukan ibu saat ini.
aku rindukan pelukan ibu saat ini.
aku rindukan ciuman ibu di pipiku saat ini.
aku rindukan sentuhan ibu saat ini.

sungguh..WALAU ibuku hanya muslim biasa2. bukan muslim yang tajam fikrah dakwahnya, namun ibuku...
tak pernah lupakan aku tentang pentingnya menjaga hubungan dengan ALLAH. dan ibu, dia seorg yang cukup menjaga qiamullail. saban malam, terkadang aku mendengar esakan tangisnya.

dan aku suke melihat ibu ku saat die solat dan berdoa.erat matanye di pejamkan.terkadang, tangisan membasahi pipi.syahdu saat itu. sebaik itu, aku terus memeluknya, dan mencium kedua pipinya.sungguh indah bersama ibu.

itu ibuku.
ibu yang sangat sabar dan rendah hati.
ibu yang tak pernah putus asa,
ibu yang sanggup bekorban,
ibu yang hebat.

dan aku,
anaknya yang mendapat sentuhan dakwah,
seharusnya lebih hebat dari ibu.kan?
ya..aku harus lebih hebat dari anak ibu.

ya, aku.
mulai hari ini...
harus lebih membaiki diri dan amalanku.
serta memegang nasihat ibu.
genggam, gigit dengan geraham.

itu janjiku pada ibu.
untuk lebih dekat dan ingat ALLAH sentiasa sebab hanya ALLAH tempat perlindungan dan pengharapan seorang hamba.

jazakillahu khairan katseera ibuku sayang.
.................

moga ibu ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.

"cek sayang mak sampai syurga tau.doakan cek selalu. doakan cek masuk syurga same dgn mak...!"

"insyaALLAH."

"ok mak. cek nak letak fon dulu. kirim salam kat ayah, abg, atik, eiti, epan, eisya,..dan semualah yang rindukan cek."

"insyaALLAH."

ASSALAMUALAIKUM

WAALAIKUMUSSALAM WBKH.

No comments: