Monday, July 20, 2009

AUSTRALIA PART 1: sister to sisters



"wahai rasulALLAH, katakanlah kepadaku suatu perkataan tentang ISLAM, yang tak mungkin aku tanyakan pada siapapun, selain kepadAMU.Baginda bersabda: katakanlah AKU BERIMAN KEPADA ALLAH, lalu ISTIQAMAH lah" (HR MUSLIM).
...................

AUSTRALIA..

memori semalam segar di ingatan.
bak segarnya kuntuman ros di pagi hari saat sang suria menghadiahkan senyum buat penduduk bumi.
itulah aku, itu desir hatiku.

aku mendapat HAMASAH kalian, wahai pejuang di bumi sana.
aku menggengam SENTUHAN kalian..
aku merasakan PENCERAHAN yang kalian titipkan.
jazakillah khair..
buat akhawat fillah di tanah seberang.

sesampai disana, aku dikejutkan dengan bisikan darinya. seorang ukhti yang lama sudah tak kutemui. adikku. die pernah menjadi adikku dulu. die pernah menjadi sebahagian dariku dulu. dia merapat; sambil berbisik, dia menarik2 bajuku. halus. bererti.

"akk, rindu akk"
" rindu awk juge, dik. ape khabar orang hebat?"
"hebat?"
"ye la, awk kan hebat..akn lebih hebat nnt...kan awk dah mula nak "bergerak" di sana."

"akak, akak kna tolong saya, please."
"ade ape, dik? akk akn cube tolong"

"akk kna ajar saya camne nak mentarbiyyah dan faham dakwah. akk kna tolong kawan2 saya. akk kna tolong kami...akk tolong, ye?"

................

Aku melihat adik itu bersama hamasahnya yang membara.

aku melirik tajam pada matanya...
mata yang bersinar2 saat melihat wajahku muncul di balik orang ramai.

saat itu,
aku merenung ke dalam diri.

layakkah aku mengajar adik itu.
sedangkan aku...
aku juga masih membina hamasahku yg sedikit LUNTUR tika ini.
aku ke sini juga kerna mencari spirit yang hilang....
tapi rupenya...ALLAH menghadiahkan AKU dirinya...
untuk ku bajai HAMASAH itu...menyulamkan BENIH2 IMAN dan UKHUWWAH.
Moga adik kuat di sana, menjadi perintis di bumi asing sana.

.................

"insyaALLAH, dik..akk tolong ye. nnt akak cerita2. nak? jom la ikut akk"
"terima kasih kak. sayang akak...!"

"saye nak dengar tentang A, pastu akk cerita ttg B plak ye, pastu ttg C pulak tau!"

"baik, syg..."

kami berpelukan ERAT.

akn ku cuba sebaiknya.
ALLAH MENGHANTAR AKU KESINI ADALAH UNTUK MENOLONG DIA.
MEMBINA JUNDIY2 DI TEMPATNYA.

berusaha!
desis hati kecilku.

.................

saat ku merapati dia, saat aku bergurau senda dengannya...mesra kami seperti dahulunya..
sahabat2 si adik yang menemani dirinya ke perjumpaan kami turut menjadi sebahagian dari kami juga. SUBHANAALLAH. cinta apekah ini, aku sangat menyayangi kalian semua.

kenangan 8 hari kite...
kenangan itu teramat indah untuk di ungkapkan dengan kata2.
alhamdulillah............

"akk dah ade byk anak sekrg, kitorg nak jadi anak akk juge... tapi jgn jadikan kitorg anak angkat tau..."
"baik2, hahaha...anak akk, cume di bumi lain, haaa...jgn lupa balik rumah ibu. dtg auckland. balik kampung, ye... ingat ye!!!"

aku mencubit pipi mereka satu persatu. dan kami ketawa bersama.

owh....
manisnya.

...................

malam terakhir kami bersama.
aku terpaksa bermalam di airport.

mereka berkeras mahu menemanimu dan adik2 ku yang bakal pulang ke AUCKLAND.

"akk rasa, better korg berehat di sini saja. xprlu ikut akk ke epot ye. lagipula, flight korg hari esoknya...ye?"

"xboley kak. kami xmahu"

kawan2 si adik mengangguk2. setuju.

salah seorang dari mereka bersuara:

"akk, kami nak dengar pengisian akk dengan adik2 akk. kami nak bersama dengan akk.ini kan malam terakhir kite di sini"

muka mereka sedih.

bukanlah niatku untuk xmembenarkan mereka. cume, aku merasakan mereka mungkin terlalu penat kerana seharian kami berjalan2, berkejaran train, ferry dan bas. aku mahu mereka berehat kerana esok, mereka juga bakal meneruskan perjalanan mereka yang masih berbaki. apatah lagi, untuk bermalam di airport, dengan suasana musim dingin yang amat sejuk itu. aku sungguh2 tak sampai hati. membiarkan mereka tidur di lantai kerana kerusi2 di airport sudah penuh. berat hatiku.

aku diam saja saat itu.

kemudian, sahabatku bersuara.

"biarkanlah mereka....."

........................

kite berjaga malam itu.
saat manusia lainnya tidur..
ada yang berselimut di tepi dinding, xkalah juga ada yang berbaring terus dengan sleeping bag masing2..
namun kite...
masih mengalunkan AYAT2 SUCI ALQURAN dari surah AL FURSHILAT.
subhanaALLAH.

ALLAH MENGIZINKAN KITE, KAN ADIK?
BERNAFAS DISINI.
TERUS BERNAFAS DALAM JIWA HAMBA.

kalam ALLAH itu kami sudahi dengan tafsiran surah MUZAMMIL.
AL MUZZAMMIL yang menggoncangkan JIWA.
Allahukabar!

.......................

adik2 ku di bumi sana..
kalian adalah ASSABIQUNAL AWWALUUN!
berlarilah...
dann teruslah berlari di sana..........

aku yakin,
kalian mampu menjadi printis di sana.
kerana..
kalian orang HEBAT.

dari kejauhan ku merasai..
ku lihat...sinar2 ISLAM di mata bening itu.

CAHAYA ISLAM...
CAHAYA TARBIYYAH ISLAMIAH BERAMALKAN DAKWAH.

moga berjaya, sayang!

terima kasih atas HAMASAH kalian yang acap kali mengobarkan dan menyalakan HAMASAH diriku.
jazakillah duhai adik2 ku...atas riak wajah, senyuman dan senda gurau kalian yang menghiburkan jiwa ini...jazakillah sayang.....

andai kalian tahu...
bahwa hati ini sedang mencari kebahgiaan itulah.

sungguh duhai adik...
ALLAH sayang kalian...
kerana DIA menghadiahkan KEFAHAMAN AD DEEN untuk kalian...
kerana DIA menyusun perjalanan hidup kalian untuk menerima amanah ini.

dan ALLAH sayang kite..
kerana ALLAH temukan kite di jalan ini.

MOGA KITE TSABAT.
DAN BERJUMPE LAGI.

....................


~kasih hingga ke pintu syurga ye, dik..~

........................

No comments: