Saturday, January 16, 2010

status paling meriah: TUNANG.


status facebook seorang adik

 A: Dalam islam bertunang perlu d RAHSIA kan.. tp knp couple(in relationship) pon nak di BERITAHU??? mana islam kita???? ~renungan buat diri

B: oh, kene rahsia ea klu bertunang? ic2x

C: ada hikmah disebalik rahsia itu..demi menjaga maruah dua pihak..masa bertunanglah masa saling mengenali dua pihak..bak kata org, "cinta baru nak berputik"..Knp Islam anjurkan bertunang itu dirahsiakan..kerana salah satu sebab, andai tak jadi berkahwin atau putus tunang, ia tak memalukan dua pihak..wallahu'alam..~: 

D: ye ker??? xtau plak klang..... hehhehe: 

A: alang, islam ni cantikkan sebenarnye..
pasni alang nak terus kawen je la ek..tak yah tunang2,tak yah couple2..hehe: 

E: tp yg sal tunang nie ade 2 pendpt taw..ade jg pendpt ckp perlu hebah sbb tamau bg si pompuan nie kena *kaco* n pendpt satu lg di rahsiakan sbb takot xjd malu la plak kan..heheh..yg couple tu plak tanda chop kot..gagagagag..tamo bg sape2 kaco gewe die la kot:P:

Atiqah Humaira: 

Bertunang tu perlu dihebahkan pada org2 tertentu sahaja, misalannya, jika ada yang bertanya status diri empunya gadis.jadi, si gadis perlu memberitahu bahawa dirinya sudah BERTUNANG, agar tiada yang meminang atas pinangan orang lain. kerana hukum ISLAM haram meminang gadis yang sudah bertunang. jadi, pertunangan itu perlu dirahsiakan dr org umum,hanya dalam beberapa kondisi diharuskan memberitahu. l itu yang dimaksudkan dengan hadis Rasulallah " rahsiakan pertunangan dan hebahkan perkahwinan"

Atiqah humaira:   

Tapi, masyarakat skarg, majoritynya menghebahkan pertunangan, dengan membuat kenduri besar-besaran dan menulis "engaged" di facebook, sedangkan perkara itu tidaklah PERLU dalam ISLAM, jika kita merujuk hadis Rasulallah saw.

Atiqah humaira: 

yang harus dalam ISLAM hanyalah merisik, meminang dan berkahwin. tidak ada ISTILAH COUPLE atau "chop" di dalam ISLAM. bagi seorang lelaki muslim, apabila sudah berkenan pada seseorang gadis, hendaklah segera meminang gadis tersebut dan berkahwin. jika tidak mampu untuk segera ke arah itu, simpanlah dulu niat dan berpuasalah. jangan dirosakkan HATI anak gadis orang dengan cinta yang haram dan xmembawa ke arah mana2. wallahualam.

A: betul2..syukran kak tqa sayang.dgn penjelasan ni sy hrp ramai yg fhm...faham akan nilai islam dan nilai cinta itu sendiri..
betapa setiap yg Allah tetapkan itu mempunyai seribu satu hikmah..
tiada satu nilai yg berharga pon atas dasar couple tu melainkan sebuah perkahwinan yg sah.... See More
ingatlah,cinta tanpa keredhaan Allah hanyalah sia2..penuh dgn tipu daya syaitan yg inginkan kita bersama2 di neraka kelak..jgn sampai kita menyesal pd suatu hr yg kita tak dpt utk berpatah blk kedunia ini.. 

A: Jagalah batasan hubungan lelaki dn perempuan sama ada sudah bertunang mahupon tidak..
ingatlah tiada yg sah melainkan sebuah perkahwinan..
jgn jadikan bertunang itu sudah sbg tiket utk kita keluar berdua2an,study berdua2an,bergayut hingga larut mlm dn melakukan perkara yg sia2 disisi islam.

A: shbt2,jk sudah yakin dgn pilihan hati kita,kahwinlah..jgn ditunggu...tanpa kita sedar,kita akn terus dibelenggu dgn kemaksiatan yg akhirnya kita akn menyesal tak sudah.
bukan antum shj berdosa keluar berdua.insan2 yg melihat pon akan berdosa jg...jgn kerana perkara ini kita diseret ke neraka Allah...memang kita nampak perkara ini kecil shj.tp disisi Allah ttp salah.yg amat sy sayangi...jaga islam itu sebenar2nya,kerana Allah akn menjaga kita dunia dn akhirat..wallahualam

F: adakah mungkin sbb mereka mempersoalkan soal langkah bendol?? adakah itu adat atau sebaliknye. mengapa org zaman skrg terlalu memperlekehkan soal perkahwinan.couple n tunang.
p/s:k tqa hana mnta izin amik kata2 k.tqa ye sdp ble dpt ilmu br.

Atiqah humaira:

insyaallah, silakan hana. soal langkah bendol itu hanyalah ADAT. jangan di "ADAT" kan sebuah IBADAH. perkahwinan itu ibadah dik...maka jika mampu, bersegeralah..jika xmampu..berpuasalah kerana berpuasa itu meyelamatkan diri seseorang dari terus-terusan berkehendakkan kahwin..huhu. terutama bagi teman2 yang masih belajar, ada halangan parents dan ... See Moresebagainya...sucikan hati masing2...jika ada masalah untuk segerakan perkahwinan,maka bertunanglah dahulu. bertunang dengan cara HALAL..bukan bercouple atau chop2 je. dan semua mesti ingat bahawa pertunangan itu bukanlah tiket untuk merasai hubungan suami isteri, manja berlebih2..TIDAK. pertunangan tidak menjanjikan apa2.kerana semuanya di dalam kuasa ALLAH. bertunang, maka bertaaruflah dengan tunang anda sekadarnya, dia bukan suami anda. wallahualam.

  ..............

 think and ponder! (qoutation from mr asraf)

Marriage IS NOT a celebration of LOVE, its a Welcoming party of Burdens and responsibilities. If you feel its a celebration of love than you start with a wrong step in marriage. You might see couples are happy together, yet being happy doesnt mean they achieve the true meaning of marriage. If smiles and laughter are the measures, then you have a small brain who do not understand the true meaning of it.

.....................



YET, LOVE AFTER MARRIAGE IS THE BEST :)

“And among His Signs is that He created for you wives from among yourselves, that you may find repose in them, and He has put between you AFFECTION and MERCY. Verily, in that are indeed signs for people who reflect.: (30:21)

and in one of the hadiths,

“Allah created 100 mercies, the He put one of them among His creatures by which they LOVE one another, and Allah has the other 99,” (Al Bukhari) 

and Allah loves it when we know how to strike a balance between both. He bestowed us with brain, as well as emotions =)

 

5 comments:

Munsyi said...

sgt stuju. boleh lak maen chop2.kalu bkenan, kawen trus la. ^^

Unknown said...

subhanallah...:)

im speechless

Daffodil said...

hey hey!
faas ada di sini!
=)

Wan Nurul Atiqah said...

to munsyi: sungguh..jadi tugas kita lah untuk menyampaikan pada teman-teman terdekat dengan apa jua medium sekalipon..yang jika berkenan, bertunang dan nikahlah. jika tak mapu, maka berpuasa.

to farihin:

im sppechless too coz u r here, my dear ;) i love u.

to at-toriq: waaah, awin hepi...alhamdulillah :)

Sha-na.Szied said...

sy setuju..~

jgn bercinta!

Hanya letak nye ALLAH in ur heart b4 it will steal by people