Saturday, October 17, 2009

usah mengeluh si jiwa LEMAH.


MASA..
andai dapat diputarkan kembali....
tentu gembira HATI si anak ADAM.

tapi, malangnya...
masa yang BERLALU..
terus BERLALU.

masa yang telah PERGI..
terus PERGI.
takkan pernah menjengah lagi.

apa yang telah kau BUAT??
bermanfaatkah?
atau sia-sia?

jangan mengeluh si JIWA lemah.




Di MANA masa kau habiskan?
di meja makan?
dengan makan tanpa henti.
dengan makan sesuka hati.

di meja tulis?
belajar tanpa HENTI.
seolah-olah buku "sihir" itu kiblatmu?
adaKah hidupmu untuk BELAJAR semata??
atau TUHAN menjadikan HIDUPmu sebagai FULL TIME STUDENT?!!

Di atas katil?
waahh..hidup untuk tidur?
tidur sepuas nafsumu..
lewat solat, tinggal solat, JAMA' solat??!!
TAHAJUD BAGAIMANA?
QIAM BAGAIMANA?

astagfirullah..
jangan mengeluh si jiwa lemah!




lihat pada dia,
sujud di mana-mana..
tika semua manusia di TANAH itu,
mungkin sibuk dengan  urusan lainnya,
die terus SUJUD.
sujud hina seorang HAMBA.




Lihat mereka ini..
tanpa mengira CUACA dan SUASANA,
terus sujud.
syukur pada yang KUASA..
ALLAHU AKBAR!

 

jika
mahu beriman.

BERIMAN BERSUNGGUH-SUNGGUH.

beriman pada ALLAH,
adalah pada setiap detik nafas.

beriman pada alquran,
adalah pada setiap detik masa.

bukan beriman,
di Masa LAPANG sahaja.

jika sibuk,
waah..menjadi manusia TIDAK bertuhan!


bukan beriman,
di MASA SUSAH sahaja.

bukan
di MASA SUNYI sahaja.

bukan di masa SAKIT sahaja.

tapi beriman itu..
dalam apa jua KETIKA.
apa jua MASA.

jangan mengeluh si jiwa lemah!





6 comments:

seorang musafir said...
This comment has been removed by the author.
seorang musafir said...

salam tiqah(^-^)
btl3~

terkadang kita leka,
terkadang kita lupa,
terkadang kita HAMPIR2 tersasar...
bila tba2
sesuatu mengetuk,
"ini IMAN"
...........alhamdulillah..

senyum itu,
tak perlu dtunggu suka datang,
ataupun bahagia,
malah kejayaan..
tp menjadi kekuatan.

tika duka,
sakit,
penat,
lelah,
kerna IMAN itu...
masih ada.

bsyukurlah nikmat iman itu masih dpt kite capai..
xkesahla sape2..hatta yg sdg berperang ngan 'si tanduk dua' dan 'si pakai cincin kat kpale'.
kuatkn diri tuk study n xtdo tuh pun bleh dikire k..
slamat bermujahadah!!

cekgu tiqah~~
mau berguru berpuitis~~~
(gambo mende alah putih tuh wat2 comey)

Anonymous said...

salam kak tiqah, ni zue, skrg zue dh ade di canterbury..nukilan ini membuatkn diri yg hina ini muhasabah diri kembali yg terkadang hampir lalai sebentar..

Ahsani Taqwiim said...

to musafir: alaaaamak.....!!

aii,,,puitis nampak sekrg nie..baguih2..gud2, bravo..

orang siam cakap, 'ghemg maak maaak", maksudnyer, VERY NICE JOB"!!!

aish...bulih je nak berguru dgn tqa..jangan jatuh cinta dengan cekgu dah ler...hue hue.. (gurau2)...

aikk, bila nak balik huia nie...
i rindu same u taw!

Ahsani Taqwiim said...

to: zue anonymous!

masya ALLAH, di CANTERBURY sudah adikku..

alhamdulillah,
akk menulis mengingatkan diri akk juge, syg..mmg kite di perantauan nie, kna jaga diri betul2...

kite xde BIAH solehah disini,
tapi KITE yang kna WUJUDkan BIAH solehah tu..
kalo x, sampai bile2 pun xde, sayang!


zue, akk rindu zue taw...huuu.. (tersedih jap)

nnt akk nak terbang g kat ZUE lah..akk bawa kak murni same..mesti zue suka!

hugs,
-kak tqa yang comel-

Fakhrul Islami said...

nice... b(^_^)