Wednesday, October 14, 2009

KAHWIN, Antara PERLU dan MAHU







Jika mahu mendapatkan yang soleh,
kurangkan agenda menCARI si Soleh,
tetapi berusahalah menJADI yang solehah.


Jika inginkan yang solehah,
janganlah cerewet menCARI yang solehah,
tetapi berusahalah menJADI yang soleh.


Bertemu yang solehah, solehahnya dia... belum tentu kekal.
Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah..
kerana si soleh dan si solehah adalah insan biasa.


Perkahwinan adalah sebahagian daripada proses untuk MENJADI, bukan MENCARI...


perkahwinan itu mudah,
tapi adakah ianya terbina atas landasan NAFSU semata?
atau terbinanya atas landasan yang lebih besar untuk itu...


Perkahwinan,
antara MAHU dan PERLU.
utamakan PERLU sebelum MAHU.









**************




 "Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)." ('Ali Imran: 14) 

****************


MySpace




Tqa menulis "post ini"...
untuk mencernakan apa yang tqa lihat...
melihat masalah masyarakat hari ini..
melihat banyaknya golongan belia yang makin jauh tersasar
TERSASAR dalam cinta MANUSIA yang BUTA.
 


 dan Tqa lihat juga...
ada muda mudi yang takut berkahwin muda atau di usia BELIA
Dan juga, ada ibu bapa yang tak menyokong anak-anak berkahwin kerana material serta pelbagai komitmen yang dirasakan berat.
tapi, apa yang diajar RasulALLAH SAW adalah begitu MUDAH.
PERKAHWINAN INI MUDAH (sila rujuk "post" smlm)


dan disini, tqa mahu soalkan juga,
untuk apa berkahwin itu.
APA ERTI PERKAHWINAN itu.


fikir-fikirkan.
pastikan niat jelas, hanya ikhlas kerana ALLAH.
MOGA BAHAGIA ke PINTU SYURGA.


wallahu'alam..

p/s:(tqa menulis "post" ttg kahwin nie, x bermaksud,  tqa pula BERHAJAT kepada PERKAHWINAN..BUKAN LAGI!! hehe)
 

A CUP OF LOVE COFFEE FOR EVERYONE :)




6 comments:

Fakhrul Islami said...

salam... nice post...


p/s: macam kenal je gambar Al-Quran tu... (^_^)

Ahsani Taqwiim said...

wslm..

i took it somewhere..i donno where..
is that urs?
uish, jauhnya..dr JEPUN sampai ke AUCKLAND..

Halal kan eh :)

Fakhrul Islami said...

hehe... takpe2... ana halalkan dunia akhirat... myb ukhti ambil di profil facebook ana agaknye. ana halalkan... saje je =)

maaf kalau buat ukhti rasa serba salah...

Ahsani Taqwiim said...

ERM..NOT SO SURE...
ana ade ur facebook ke?

okies2..xper..jzkk
k, salam

- Ct Pataepannang - said...

kak tiqa. menarik post ni.
gambar tu ade gak dlm post ct yng lepas..itu mmg yang akhi fakhrus punye,hehe..

Ahsani Taqwiim said...

i see..itulah..rasa cam amik kat blog somebody..hue hue..terkejut gakz...
coz im not so sure...ade x buke facebook die..hue hue..

btw, die akh fakhrul mmg baik la...