Wednesday, September 8, 2010

Tompokan kecil di kertas putih..








Kemuliaan itu bukannya ketika kita berada “di depan” (jadi imam, jd pentazkirah, penceramah, naqibah dan sebagainya), tetapi kemuliaan itu ialah tatkala kita dimuliakan oleh ALLAH, dan kita akan tetap menjadi “someone” biarpun kita “di belakang”, jika Allah mnghendaki dan mengizinkan. Dan hnyasanya Allah mngetahui segala hikmah di langit dan bumi.



Kehormatan itu bukanlah ketika kita mendapat balasan, penghargaan atau kebaikan terhadap apa yang kita pernah curahkan buat diri seseorang.. tetapi kehormatan itu ialah tatkala amal ikhlas kita dipandang oleh ALLAH, dan kita tetap akan mendapat penghormatan dari para nabi, rasul serta malaikat-malaikatNYA di atas sana. Dan hanyasanya, ALLAH lah yang layak memberikan pernghormatan terhadap hambaNYA.


Kebahagiaan itu bukanlah ketika kita memiliki apa yang dihajati, tetapi kebahagiaan itu adalah tatkala kita bersyukur dengan apa yang ada,kerana kita memandang baik segala yang diberikan baik mahupun buruk, dan kita tetap akan menjadi "bahagia" biarpun kita tak "memiliki" sesuatu itu. Hanyasanya ALLAH lah yang berkuasa memberikan sesuatu buat kehidupan kita. 


Ketenangan itu bukanlah ketika kita merasa aman dari segala musibah, tetapi ketenangan itu adalah tatkala kita redha dan sabar, dan kita tetap akan merasa "tenang" walaupun kita dihempap dengan beban bertimpa-timpa. Hanyasanya Allah lah yang menurunkan ketenangan di hati hamba-hambanya yang beriman.


Kecintaan itu bukanlah ketika kita mendapat kasih dan rindu dari makhluk yang dicintai, tetapi kecintaan itu adalah tatkala kita memberi rasa itu pada orangnya di saat dan waktu yang tepat, dan kita tetap akan merasa "cinta" walaupun kita dikecewakan berkali-kali. Hanyasanya, Allah lah yang memegang hati hamba-hambanya. Dia memberi rasa cinta kepada sesiapa yang dipilihnya, dan juga mencabut cinta dari siapa yang dikehendaki dalam aturannya.






...........




Hidup ini indah,
jika kita memandang ianya indah.


Jika saja kita dibentangkan dengan sehelai kertas  A4 putih, dan kita memegang sebatang pen hitam, lalu dengan pen itu kita calitkan satu titik hitam. Apa yang kita nampak?


Naah.. manusia yang cetek mata hati dan akalnya,
tentu akan LEKAS memandang tompokan hitam itu..berbanding ruang putih yang lebih banyak menenuhi kertas A4 tersebut.


Begitulah gambaran hidup ini. Hanya kecil masalah, cubaan, impian dan harapan yang tak terlaksana.. namun masih banyak lagi sudut ruang lain yang berisi hikmah, serta manfaat baik.


Namun mengapa harus difokuskan pada yang "satu" itu hingga membuatkan kehidupan kita jadi suram, muram dan kelam.


HIDUP INI INDAH.
HARGAILAH SETIAP PELUANG YANG ADA, MASA YANG MASIH BERSISA, SERTA MEREKA YANG BERADA DI SEKELILINGMU.







2 comments:

-hazen said...

menarik la teori titk hitam atas kertas a4.

pinjam ye

Atiqah Humaira said...

silalah, moga bermanfaat.