Thursday, September 30, 2010

moga bermanfaat, adikku

Thursday, 30 September, 2010
assalamualaikum abang17:41
camne ye nk push diri supaya xcepat rasa lemah17:41
bila berdepan dgn masalah?17:41
Me
wanzganu
waalaikumussalam17:42
masalah atau cabaran?17:42
masalah17:42
erm..ape beza masalah dan cabaran17:42
Me
wanzganu
jika bentuk tugasan, mungkin cabaran17:42
jika, selain drp tgjwb kita, dtg secara tiba2, mungkin boleh dikatakan masalah17:43
tiqah ade masalah kedua-duanya17:43
Me
wanzganu
abg agak, masalah yang tiqah maksudkan, masalah hubungan dgn org lain ke?17:44
sbb rasa susah sgt nak buat assignment17:44
Me
wanzganu
oo17:44
errkk.. apa maksud abang masalah hubunga dgn org lain?17:44
Me
wanzganu
ade masalah dgn kawan2 ke, dgn pensyarah ke, masalah komunikasi atau hubungan dgn org disekliling17:45
masalah dgn kawan2 xade17:45
pensyarah lagilah xade17:45
cuma masalah tekanan hidup je kot17:45
Me
wanzganu
secara fitrahnya, mmg kita akan lalui masa kita kuat dan lemah, masa semangat dan lesu17:45
yang melibatkan org17:46
Me
wanzganu
kita perlu pandai uruskan stress17:46
bagi org perempuan, biasa mereka suka lauhkan masalah, atau berkongsi dgn org lain, kesukaran atau masalah tu, bg release stress/tension17:46
jika pada masa tertentu kita lesu/ x semangat, cuba pergi kpd org lain yg boleh dpt semangat17:47
cth, pergi kpd kawan kita, bgtau dia, tlg bg nasihat17:47
atau berbincang dgn dia, minta dia ckp apa2 yg boleh kurangkan kelesuan semngt17:48
jika rasa agak stress krn buat kerja, cuba redakan dgn rehat dahulu, stop kerja tu kejap, cuba buat perkara lain utk hilangkan fokus stress kpd sesuatu yg lain17:50
hmm.. dapat faham ke apa abg cuba sampaikan17:50
ke x menjawab soalan?17:50
menjawab soalan.. alhamdulilllah.. abang, kadang2 tqa rasa mcm susah nk redha dengan takdir. maksud tqa, cam tqa rasa sangat sedih sbb selalu ada halangan apa yang tqa nak hajat.17:52
then, benda ni buat tqa menangis.. tqa mmg minta doa dengan ALLAH.. tapi kadang2 tqa rasa hopeless.17:53
Me
wanzganu
manusia sering berfikir mcm tu, krn kdg2 fikiran kita dipengaruhi oleh nafsu dan godaan syaitan17:59
dlm keadaan susah dan tertekan, elok jika kita dpt fikir ttg org yg lebih malang drp kita18:00
kadang2 kita rasa sibuk, kita byk buat kerja, org lain x tolong, org lain x byk kerja18:00
jika kita fikir secara positif, alhamdulillah kita dpt peluang buat kebaaikan dan kebajikan, org lain x sempat18:01
jika kita dapat latih fikir secara lbh baik lg, mungkin org lain ada masalah krn tidk dapat tolong / buat kerja sama218:02
kita sering minta dan harap drp Allah, dan mungkin hajat kita belum diperolehi18:02
tp kita jgk sering lupa, Allah bg yang lain dahulu, bagi perkara utama dahulu, cuma kita x sedar18:03
kita mungkin selalu bersyukur dgn apa yg dapat, tp dgn yang kita x sedar18:04
subhanaALLAH, jazakallah khair abang,.18:05
terkesannya..18:05
betullah, mungkin ALLAH bagi yang lain dulu.. mungkin bukn perkara tu yang tqa perlukan.18:06
tak apelah kan..ALLAH tahu yang terbaik18:06
jazakallah khair abang...18:06
selalu menjadi orang2 yang berpesan2 pada keimanan dan kesabaran18:07
moga ALLAH mudahkan urusan abang juge18:07
sbb abang selalu mudahkan urusan tqa18:07
okies,18:07
tqa nak sambung buat kerje..18:07
 doakan tqa kuat hati selalu ye18:07
assalamualaikum


2 comments:

Ada said...

akak..kuatkan semangat..
Allah sentiasa dsisi akak =)

Atiqah Humaira said...

Jazakillah khair ukhti..
really rasa dah hopeless sangat2..