Sunday, February 14, 2010

Esok final exam



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

alhamdulillah, puji dan syukur pada ALLAH..kerana masih lagi ALLAH memberi kekuatan dan ketenangan buat tqa untuk menghadapi final exam summer semester ni. Course yang tqa ambil ni agak tough sebab summer course (COMPSCI 111) memang betul2 compress. subjek yang harus diambil untuk satu semster, hanya belajar dalam masa satu bulan. bayangkanlah...jadi untuk subjek ni, sangat banyak kelas dan lab...1-5pm kelas...masyaALLAH.

walaubagaimanapun,
alhamdulillah, semuanya berakhir dengan baik...dan esok final exam!

Sepanjang sebulan ni, sungguh BANYAK UJIAN yang MENGUJI IMAN dan SABAR. sungguh2 banyak..alhamdulillah, sudah berakhir waktu-waktu suram tu...dan semuanya sudah sampai pada penamatnya..insyaallah.

namun, hingga saat ini...ALLAH masih lagi menguji tqa, kerana adik2 juniors, ALLAH takdirkan juga datang ke auckland dalam minggu ni..masya ALLAH. Ada lebih kurang +70 juniors baru ke auckland..masyaallah.. MAKIN BANYAK STUDENTS MALAYSIA di NEW ZEALAND ni nampaknya. Makin banyak orang, makin besar tanggungjawab tqa di sini...astaghfirullah..moga dimudahkan ALLAH.

Dalam kekalutan menolong dan membantu adik2 di uni accoomodation mereka, bawa mereka keluar beli barang dan lain-lain...alhamdulillah..ALLAH masih memberi kekuatan pada tqa...untuk meneruskan perjuangan dan terus yakin pada pertolongan ALLAH. kerana apa kuat? kuat kerana makin dekat dengan ALLAH kan? makin lama bacaan quran, makin panjang doa...SUMBER KEKUATAN yang lebih BERKESAN dari makan, tidur dan berehat.. kan?

Tqa  sering menasihati diri sendiri, kerana tqa xmahu kedatangan mereka menjadikan urusan akhirat tqa terbantut...kedatangan mereka menjadi alasan untuk tqa tak melakukan kebaikan dan PAHALA..apatah lagi dengan study pada last minutes ni..segalanya tawakkal pada ALLAH..dan tqa yakin ALLAH akan bantu tqa dan sahabat2 seperjuangan tqa esok di medan peperiksaan. insyaallah.


“Sungguh, seandainya kalian bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benarnya, niscaya kalian akan diberi rizki sebagaimana burung-burung. Mereka berangkat pagi-pagi dalam keadaan lapar, dan pulang sore hari dalam keadaan kenyang.” (HR. Ahmad, At-Tirmidzi, Ibnu Majah, Al-Hakim)


tqa kagum...kagum amat dengan teman-teman akhwat yang sabar dan banyak bekorban. kagum..tentu besar mujahadah mereka, dan tentu sekali tinggi martabat mereka di sisi ALLAH. mereka sanggup mengorbankan masa peribadi, masa rehat dan masa study untuk urusan agama ALLAH, untuk membantu juniors. memasak, menunjuk jalan dan sebagainya...ALLAHUAKBAR..

bidadari2 syurga di sana sini...itulah mereka..team summer sisters!
tqa sayang mereka lillahi taala. teman dunia, teman akhirat.
AUCKLAND BUMI TARBIYYAH YANG BEST!!!!



Dan barangsiapa bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan jadikan baginya jalan keluar dan memberi rizqi dari arah yang tiada ia sangka-sangka, dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, maka Dia itu cukup baginya.” (Ath Tholaq: 2-3)

2 comments:

Kak Ty said...

Perayalah dan yakinlah dengan janji-janji Allah. Keikhlasan dalam melaksanakan semua tanpa mengharapkan sebarang imbalan akan mendapat redha dan mardatillah Allah swt..Teruskan perjuangan tqa..

IN-faz said...

gud luck ~ ~ ~ ~